Fysik

Hastighed, og stedfunktion

06. juni 2020 af Syhler - Niveau: B-niveau

Geyseren Strokkur sender vand 35 m op i luften.

a) Bestem hastigheden af vandet ved jordoverfladen

b) Opskriv en stedfunktion og hastighedsfunktion for bevægelsen, vælg et passende nulpunkt.

Jeg fortår som sådan ikke lige hvordan jeg skal besvare disse to opgaver. Dog har jeg prøvet at svare på opgave a)
a) mit svar
Hastigheden ved af vandet ved jordoverfladen, må jo være 0, da vandet som sådan bare ligger der og koger. Dog har jeg på fornemmelsen at jeg skal bruge formel v=√2*g*h, dog forstå jeg ikke hvorfor jeg skal bruge den. Men dens hastighed ifølge formel er v=√2*9,82 m/s2*35 m ≈ 26,21831 m/s

Jeg er på ret bar bund her, og ville sætte pris på noget hjælp

Mvh Oscar


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. juni 2020 af janhaa

a) v=sqrt(2gh)

b) s = vo*t + 0,5*gt2

v2 - vo2 = 2gh


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. juni 2020 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textup{Energibevarelse:}&m\cdot g\cdot h_{\textup{\o verst}}=\frac{1}{2}\cdot m\cdot v_{\textup{jord}}^2\\\\& g\cdot h_{\textup{\o verst}}=\frac{1}{2}\cdot {v_{\textup{jord}}}^2\\\\& v_{\textup{jord}}=\sqrt{2\cdot g\cdot (35\;m)}=26.2183\;\frac{m}{s}\\\\\ \textup{Stedfunktion:}&\mathbf{s}(t)\begin{pmatrix} 0\\-\frac{1}{2} \cdot g\cdot t^2+26.2183\cdot t \end{pmatrix}&\textup{med nulpunkt ved jordoverfladen.} \\\\ \textup{Hastighedsfunktion:}& \mathbf{v}(t)=\begin{pmatrix} 0\\-g\cdot t+26.2183 \end{pmatrix} \end{array}


Svar #3
07. juni 2020 af Syhler

Mange tank for hjælpen! i må har en goddag!


Skriv et svar til: Hastighed, og stedfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.