Geografi

Afstande med den velkendte trekent og Pythasgoras

08. juli 2020 af Volton - Niveau: 10. klasse

Hej derude.

Jeg har nørklet en del med afstandsberegning og UTM koordinater og har erfaret at kommer man på tværs af zonerne(32-33) så går der kuk i den hvorimod alt er fint indenfor sammen zone(32 eller 33 - er der nogen der har erfaret dette så hører jeg meget gerne herom - bedste hilsner fra Tonny


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juli 2020 af Capion1

Zone 32U/32V er et plant kvadratnet, der begrænses mod vest af 6º ø.l. og mod øst 12º ø.l.
Zone 33U/33V er et plant kvadratnet, der begrænses mod vest af 12º ø.l. og mod øst 18º ø.l.
De to kvadratnet danner en vinkel med hinanden langs meridianen 12º ø.l., hvorfor man ikke
vil kunne måle en tro distance på tværs af meridianen.
Nu er Danmark, geografisk, kun et lille land, hvor måleusikkerheden må blive lille, men man kan
gøre det, at man måler i to omgange, hvor man tager hensyn til luftlinjens skæring med 12º ø.l. 


Svar #2
08. juli 2020 af Volton

Hej og tak for dit svar. Det var også noget i den retning jeg tænkte på. Men hvis jeg holder mig indenfor enten zone 32 eller 33 får jeg pålidelige målinger helt oppe i sverige og langt ned i Tyskland. Så det kan man godt med rimelighed. Jeg har og
Endnu engang tak for svar. Bedste hilsner fra Tonny




Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juli 2020 af Capion1

Prøv at sammenligne afstanden, som er målt og beregnet af UTM koordinater, med
afstanden, der beregnes langs en storcirkel gennem de to punkter.
Da skal man så kende de sfæriske koordinater og benytte den sfæriske cos-relation.


Skriv et svar til: Afstande med den velkendte trekent og Pythasgoras

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.