Fysik

Konstant acceleration

22. juli 2020 af Thifo1507 - Niveau: A-niveau

Jeg har en opgave, der siger "En bil skal accelerere ved konstant acceleration fra 0.0 km/h til 100 km/h på 5.0 s, hvad er accelerationen, hvis referenceaksen peger i bevægelsesretningen?". Her bliver jeg lidt i tivl om hvilke formel jeg skal bruge? Jeg er nemlig forvirret over at jeg bliver bedt om at finde acceleration, når de allerede har en konstant acceleration. Menes der med at finde gennemsnitsacceleratione elller?

Hjææælp.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. juli 2020 af peter lind

Det ved jeg heller ikke, når du ikke har givet mig den originale tekst. Du skal snarere beregne accelerationen ( i m/s ?) og evt. angive v=a*t eller s=½at2


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. juli 2020 af Eksperimentalfysikeren

Det, at de angiver, at accelerationen er konstant, angiver ikke hvor stor den er.

Accelerationen er hastighedsændringen divideret med den tid, det tager. Der står ikke, hvilken enhed, du skal bruge. Du kan angive den i km/h pr sekund, men jeg vil tro, det forventes, at du angiver den i m/s2. Du skal derfor omregne hastighederne til m/s inden du regner accelerationen ud.


Svar #3
23. juli 2020 af Thifo1507

Har fundet ud af det! Det var nemlig a = v/t, men tak fordi du svarede


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. juli 2020 af Capion1

Med konstant acceleration vil hastighedskurven i et tid-hastighedssystem,
med enhederne sek og m/sek , være en ret linje, der forbinder (0 , 0) og (5 , 250/9) .
Accelerationen er hældningskoefficienten til linjen \frac{\frac{250}{9}}{5}  m/sek2  = 50/9 m/sek2


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. juli 2020 af Capion1

# 4  kommentar
I praksis kan det vel næppe lade sig gøre, at der, i den umiddelbare omegn af (0 , 0), accelereres "fuldt op",
men vil starte med en blødere kurve, som snart går jævnt over i tangenten, som den videre forløbne rette linje.


Skriv et svar til: Konstant acceleration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.