Matematik

mat c

17. august 2020 af nutellaelsker - Niveau: C-niveau

(a+1)-(b+1)=a+1-b+1=a-b

hele stykket giver altså a-b hvilket jeg ikke forstår? er det fordi 1+a giver a og 1+b giver b og så trækker man b fra a? kan det passe at det  er sådan eller er det forkert forstået?


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. august 2020 af Festino

Det er forkert forstået. Man hæver en minus-parentes ved at skifte fortegn på samtlige led inde parentesen. Du får derfor

(a+1)-(b+1)=a+1-b-1=a-b.


Svar #2
18. august 2020 af nutellaelsker

1. nårgh vent lige lidt, men hvis der altid står minus foran en parentes så skal der hvis der står minus inde i parentesen ændres til plus og omvendt hvis der står plus inde i parentesen så skal det ændres til minus? er det korrekt forstået? dvs jeg har lavet forkert ved ikke at skifte pluset med et minus.

2. Har du muligheden for at forklare mig hvordan a+1 - b - 1 giver = a - b? plz jeg er virkelig pap til matematik :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. august 2020 af Festino

1. Ja, det er korrekt forstået :-)

2. Det er fordi +1 og -1 ophæver hinanden. Der gælder

a+1-b-1=a-b+1-1=a-b.

Måske vil det hjælpe på forståelsen at sætte nogle konkrete tal ind i formlen (a+1)-(b+1)=a-b. Med a=7 og b=5 siger formlen for eksempel, at 8-6=7-5.


Svar #4
18. august 2020 af nutellaelsker

1. oki got it

2. nårgghhhh så det man rent faktisk gør er at trække 1 fra 1 og det giver 0 så bare det samme som intet. Og så har vi a-b som er svaret fordi det ikke kan reduceres yderligere eller?

3. det med at du sætter tal ind som 7 og 5 forstår jeg ikke helt? hvad hjælper det til når det bare er det samme hvis jeg siger a - b? :-) Sorry jeg er meget firkantet til mat. Jeg prøver at forstå det så godt jeg kan. :-) 


Skriv et svar til: mat c

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.