Matematik

Gør rede for A, B, C og D ud fra fire sinus funktioner

27. august 2020 af Brandtand - Niveau: A-niveau

Jeg skal gøre rede for graferne og bestemme hvilken funktion hører til hvilken graf.
Jeg har funktionerne:

f(x)=sin(x)
g(x)=2+sin(x)
h(x)=sin(2*x)
i(x)=sin(x+2)

Jeg har ingen ide om hvordan jeg gør det her, så jeg har vedhæftet billedet af graferne.


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. august 2020 af MandenMedMangeHatte

Prøv at komme med dit eget forsøg først.


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. august 2020 af mathon

\small \begin{array}{lllll} &\textup{grafen for }\left \{ (x,y)\mid y=f(x) \right \}\textup{ parallelforskydes med parallelforskydningsvektor }\bigl(\begin{smallmatrix} h\\k \end{smallmatrix}\bigr)\\ \textup{over i}\\& \textup{grafen for }\left \{ (x,y)\mid y=f(x-h)+k \right \} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. august 2020 af mathon

\small \small \begin{array}{lllll} &\textup{grafen for }\left \{ (x,y)\mid y=\sin(x) \right \}\textup{ parallelforskydes med parallelforskydningsvektor }\bigl(\begin{smallmatrix} 0\\2 \end{smallmatrix}\bigr)\\ \textup{over i}\\& \textup{grafen for }\left \{ (x,y)\mid y=\sin(x)+2 \right \}\\\\\\ \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. august 2020 af mathon

\small \small \small \begin{array}{lllll} &\textup{grafen for }\left \{ (x,y)\mid y=\sin(x) \right \}\textup{ parallelforskydes med parallelforskydningsvektor }\bigl(\begin{smallmatrix} -2\\0 \end{smallmatrix}\bigr)\\ \textup{over i}\\& \textup{grafen for }\left \{ (x,y)\mid y=\sin(x+2) \right \}\\\\\\ \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. august 2020 af Soeffi

#0.


Svar #6
28. august 2020 af Brandtand

Grafen A kan kun tilhøre funktionen g(x)=2+sin(x) da konstanten 2 angiver at den er forskudt 2 over y-aksen.

Grafen B tilhører funktionen h(x)=sin(2*x) Den har ingen faseforskydning og skærer x-aksen i 0 og frekvensen for denne er også dobbelt så stor som k. 

Grafen D kan kun tilhøre funktionen for k(x)=sin(x+2) da amplituden er den samme som A, bare uden at være forskudt på y-aksen

Grafen C kan kun tilhøre funktionen for f(x)=sin(x) (udelukkelsesmetoden)

Kunne det give mening. Jeg ved dog ikke om  det er okay at sige det med grafen C men ved ikke helt hvordan jeg ellers  skal identificere den


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. august 2020 af Forår2020 (Slettet)

Du skal bytte om på C og D .  Graf C : k(x) = sin ( x+2) og graf D : f (x) = sin (x)

Har du ikke et program på din computer , der kan tegne grafer ?


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. august 2020 af ringstedLC

#6

Grafen A kan kun tilhøre funktionen g(x)=2+sin(x) da konstanten 2 angiver at den er forskudt 2 over y-aksen.

Grafen B tilhører funktionen h(x)=sin(2*x) Den har ingen faseforskydning og skærer x-aksen i 0 og frekvensen for denne er også dobbelt så stor som k. 

A: OK!

B: "ingen faseforskydning"; det er rigtigt, men tre af graferne, dog kun to af de ikke-fastlagte, har ingen faseforskydning.

"og skærer x-aksen i o"; her mener du sikkert (0,0) el. orego, men det gør D jo også. Det afgørende er, at tre af funktionerne har den samme frekvens; derfor er B den funktion, der har en anden frekvens, altså h(x).

Grafen D kan kun tilhøre funktionen for k(x)=sin(x+2) da amplituden er den samme som A, bare uden at være forskudt på y-aksen

Grafen C kan kun tilhøre funktionen for f(x)=sin(x) (udelukkelsesmetoden)

Kunne det give mening. Jeg ved dog ikke om  det er okay at sige det med grafen C men ved ikke helt hvordan jeg ellers  skal identificere den

Det er ikke "okay" her at bruge udelukkelse, da opgaven forlanger, at du redegør for hver enkelt graf.

Når der først er redegjort for A (g(x)) og B (h(x)), resterer f(x) og k(x).

D: Igen; alle fire funktioner har samme amplitude. Det er derfor ikke et argument. Du kunne skrive: D har ingen forskydning og er graf for f(x).

C: Forskydning i x-aksens retning. C er graf for k(x).

Bemærk: I https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1929177#1929230 redegøres der først for A, derefter for C. Disse ville der kunne redegøres for med kun én vist graf og samme valgmuligheder pga. deres forskydninger.


Brugbart svar (0)

Svar #9
29. august 2020 af mathon

Ved en ret affinitet med y-aksen som affinitetsakse og \small \tfrac{1}{2} som forvandlingstal,
føres grafen for funktionen \small y=\sin(x) over i grafen for  funktionen \small y=\sin(2x).


Skriv et svar til: Gør rede for A, B, C og D ud fra fire sinus funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.