Matematik

Opgave om lån og formel

13. september 2020 af Cudex - Niveau: Universitet/Videregående

Et lån i banken på L kroner forrentes med en årlig rente r. Efter det første år skyldes der L(1 + r) på lånet. Tilskriver banken i stedet rente to gange om året, skyldes der efter første halve år L(1 + r/2).

(a) Hvor meget skyldes der i sidstnævnte tilfælde på lånet efter det første år? Angiv (med forklaring) en formel for, hvor stor gælden er efter første år, hvis banken tilskriver rente n gange om året.

Mit bud: L(1 + r/n)^n

(b) Det oplyses, at jo flere årlige rentetilskrivninger jo større er gælden efter første år. Illustrer dette ved at bruge Maple til at plotte, hvor meget der skyldes på lånet efter første år som funktion af antallet af rentetilskrivninger n. (Lad L = 100 og r = 0, 1)

Mit bud: L(n) = 100 * (1 + 0,1/n)

(c) Argumenter for, at gælden efter første år enten divergerer mod uendelig eller konvergerer, når antallet af rentetilskrivninger n går mod uendelig (kontinuert rentetilskrivning). Find ved brug af Maple denne grænseværdi. Du skal bruge generelle værdier for L og r. 

Jeg er usikker på alle opgaverne og ved ikke helt hvordan den sidste skal laves.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. september 2020 af peter lind

a) korrekt

b) L(n) = 100(1+0,1/n)n

c) Beregn for n op til et 365. Det gøres nemmest i et regneark.

Jeg kender ikke maple, så det kan jeg hjælpe dig med


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. september 2020 af ringstedLC

(b) "Det oplyses, at jo flere årlige rentetilskrivninger jo større er gælden efter første år."

Usikkerheden forstås, der er vel kun én årlig tilskrivning pr. år.


Svar #3
13. september 2020 af Cudex

#1 

Jeg forstår stadig ikke rigtig spørgsmål (c) ? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. september 2020 af peter lind

Jeg foresår at du skal beregne L(2), L(3), L(4) ... L(365) Af den række skulle du gerne se at den konvergere


Svar #5
13. september 2020 af Cudex

#4

kan man bruge dette som svar til opgave C med hjælp af Maple?


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. september 2020 af peter lind

ja


Svar #7
13. september 2020 af Cudex

#6 jeg tror min opgave er udregnet forkert, da jeg nu mener at spørgsmål A) er 

L(1 + r/2)^n og ikke L(1 + r/n)^n


Svar #8
13. september 2020 af Cudex

og N er jo terminer ikke dage så hvorfor 365??


Svar #9
14. september 2020 af Cudex

glem det jeg skrev i #7 , men (B) hvad skal jeg skrive i min formel som N, og til (C) der skriver du jeg skal skrive at N er op til 365 men det giver jo ikke mening da der ikke skal gives rente alle dage om året???


Brugbart svar (0)

Svar #10
14. september 2020 af peter lind

Du skal jo undersøg hvad der sker for n->∞. Jeg har stoppet ved 365 fordi det er det maksimale antal der er muligt i praksi. Jeg kan se af din graf at du godt kunne stoppe noget tidligere


Svar #11
14. september 2020 af Cudex

Men med opgave (B) der har jeg lavet en funktion som kan plottes, men hvordan skal jeg illustrere det som der bliver spurgt om?

Tak for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #12
14. september 2020 af peter lind

Grafen viser jo at funktionen går mod et konstant tal lidt over 110. Den beviser det ikke med det er et godt argument for at funktionen går mod en endelig værdi


Brugbart svar (0)

Svar #13
14. september 2020 af AMelev

#7 Ad a) Ja, efter 1 år = 2 halvår, skyldes der uden afdrag L\cdot\left ( \frac{r}{2} \right )^2

b) Det oplyses, at jo flere årlige rentetilskrivninger jo større er gælden efter første år. Illustrer dette ved at bruge Maple til at plotte, hvor meget der skyldes på lånet efter første år som funktion af antallet af rentetilskrivninger n. (Lad L = 100 og r = 0, 1)

Mit bud: L(n) = 100 * (1 + 0,1/n)

Der menes nok "jo flere rentetilskrivninger pr. år". 
Ad #8. I praksis går man ikke længere ned end til daglig rentetilskrivning, derfor begrænsningen i #1, at n skal ligge mellem 1 og 365. 

Det holder dog alligevel ikke helt, for bankerne regner med 30 dage pr. md, så ved daglig rentetilskrivning regnes med rdag = r/360.
Du glemmer potensen i dit bud. 
Mit bud et, atL(n)=100\cdot\left ( \frac{0.1}{n} \right )^n, 1\leq ni denne fiktion, men i den virkelige verden gælder denne formel kun for n∈{1,2,4,12}.
Hvis der er daglig rentetilskrivning vil jeg mene, at gælden efter et år reelt vil være L=100\cdot\left ( \frac{0.1}{360} \right )^{365} eller L=100\cdot\left ( \frac{0.1}{360} \right )^{366} afhængig af, om der er skudår eller ikke.

Dit plot ser rigtigt ud i forhold til opgaveformuleringen.
 

c) Argumenter for, at gælden efter første år enten divergerer mod uendelig eller konvergerer, når antallet af rentetilskrivninger n går mod uendelig (kontinuert rentetilskrivning). Find ved brug af Maple denne grænseværdi. Du skal bruge generelle værdier for L og r. 

Jeg kender ikke Maple, men jeg gætter på, du skal have et gangetegn mellem L og parentesen, nå du vil bestemme grænseværdien. Prøv lige, om det ikke virker.

Opgaveteksten "... gælden efter første år enten divergerer mod uendelig eller konvergerer" & "Find ved ... denne grænseværdi" forekommer mig lidt speget. Der er vel kun en grænseværdi, hvis den konvergerer, eller hvad? Men måske misforstår jeg spørgsmålet.


Skriv et svar til: Opgave om lån og formel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.