Engelsk

Brug af simpel eller udvidet tid.

20. september 2020 af Mads256 - Niveau: A-niveau

Jeg har fået stillet en opgave med nogle små stykke tekst (i vedhæftet fil) hvor jeg skal kommentere på, om der overvejende er brugt simpel eller udvidet tid og hvorfor. Jeg er ikke helt sikker på hvad simpel eller udvidet tid er, eller om hvorfor er skulle have nogen betydning for teksten. Er udvidet tid ikke f.eks. "I am taking... I am going to" og er simpel tid ikke "I'm gonna... I take a walk"?

En lille ekstra ting er, at jeg skal også finde et verballed, der står i passiv form. Jeg har fundet et, men mangler bare en mere.

Vedhæftet fil: EnglishAssignment.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #1
20. september 2020 af Stygotius

Man ser ikke dine egne forsøg nogen steder.

 I øvrigt kan man kommentere noget. Man kan ikke kommentere på noget. Det er ikke dansk.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. september 2020 af Stygotius

For at svare på den kortest mulige måde:

Udvidet tid dannes med en form at verbet "be" + ing-form af hovedverbet.

Den bruges om en "uafsluttet handling af begrænset varighed". 

Eksempel med "eat"

While I was eating my breakfast my brother came to see me".

Her står "eat" i udvidet tid, og "come" i simpel tid.

En udstrakt brug af udvidet tid i en tekst kunne betyde at der er lagt vægt på beskrivelse, mere end på handling.

Udvidet tid svarer til de danske udtryk "i færd med..."  -  "ved at..."  -  "i gang med at..." og til udtrykkene  "han/hun sidder/står/ligger og....". Eks. "Hun står og snakker - hun sidder og snakker - hun ligger og snakker  

Simpel tid bruges om det gentagne eller det fremtidige (og planlagte) eller noget der altid sker.


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. september 2020 af Stygotius

Kan du måske se forskellen i betydning (og i oversættelse) på:

a)  I saw her cross the street"

b)  "I saw her crossing the street"  ???


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. september 2020 af Stygotius

Der er kun to passivformer i teksten,  -"rehabilitated" og "forgotten"


Skriv et svar til: Brug af simpel eller udvidet tid.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.