Matematik

Hvad er forskellen på x og x_0?

24. september 2020 af Alrighty - Niveau: C-niveau

Hvad er forskellen på x og x0? Jeg troede det var to forskellige tal, men det virker som, at min lærer bruger dem som at de udgør det samme?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. september 2020 af mathon

\small \begin{array}{llll} x \textup{ er en variabel.}\\ x_o\textup{ er en specifik x-v\ae rdi - ofte f\o rstekoordinaten til et r\o ringspunkt.} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. september 2020 af Eksperimentalfysikeren

Man bruger normalt x som betegnelse for en variabel. Hvis man har brug for at se på en fastholdt værdi, kalder man den x0. Hvis man har en funktion, f(x), kan man finde en gemmensnitlig hældning af dens graf mellem to x-værdier, kan man kalde den ene værdi x0 og den anden x. Det gør man ofte i differentialregningen, fordi man her søger hældningen i et punkt, nemlig det punkt, man har kaldt x0 og man så ser på hældningen over til punktet svarende til x, eller rettere, man finder hældningskoeffecienten af den linie, der går gennem punkterne (x0,f(x0)) og (x,f(x)). x0 holder man fast, mens man ser på, hvordan hældningen ændrer sig, når man lader x nærme sig x0.


Svar #3
29. september 2020 af Alrighty

Hvis det er førstekoordinaten til et røringspunkt, så er x0 = x, er det ikke?   (hvilket måske kan forklare hvorfor jeg synes de er brugt som at de er ligmed hinanden...)

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. september 2020 af peter lind

Det behøver det ikke at være


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. oktober 2020 af Eksperimentalfysikeren

I fysikken bruger man x0 som er startværdi af et eller andet. Kaster man en bold lodret op i luften og måler tiden fra det øjeblik, hvor bolden slippes, vil dens højde over jorden kunne angives som

h(t) = ½gt2 + v0t + h0

hvor h0 er starthøjden og v0 starthastigheden.


Skriv et svar til: Hvad er forskellen på x og x_0?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.