Latin

Analyse af den latinske sætning In vino veritas

02. oktober 2020 af 1234Danmarkhardebedstepiger - Niveau: A-niveau

Kære Studieportalen medlemmer. Kan I forklare mig hvordan skal denne sætning analyseres? 

Dekalition, ordklasse, Pluralis/Sing? 

og hvordan man kan se hvordan den skal analyses? 

In vino veritas.

Har i enventuel kendskab til en latinskordbog hvor man kan slå grammatik op i  ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. oktober 2020 af Capion1

Gyldendal's røde ordbøger.
LATIN DANSK
har en grammatisk oversigt bag i bogen.
Er det ikke bedre at få et selvstændigt hæfte med grammatik?


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. oktober 2020 af Tqooa

Sætningen betyder "I vin (er der) sandhed". I forhold til syntaksanalysen er "veritas" subjekt. Det kan du se på, at det står i nominativ (opslaget hedder veritas -atis, f. (altså er ordet singularis og 3. deklination)) - det må altså nødvendigvis være en nominativform. Ud over dette har vi også præpositionsforbindelsen "in vino", der i syntaksanalysen er adverbiel. Denne består af præpositionen "in", der betyder "i" og i denne betydning styrer ablativ - substantivet "vino" er derfor i ablativ (opslaget for dette ord lyder vinum -i, n. (altså singularis og 2. deklination) .

For at få en sætning, der giver mening på dansk, bliver man nødt til at indsætte et verballed. Men det er ikke ligeså nødvendingt på latin, hvor man snildt kan underforstå verballed (her ville det nok give mest mening at indsætte et "est" ("er")).

I forhold til grammatik vil jeg også anbefale en reel bog om sagen, da der ikke står ret meget i ordbøger.


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. oktober 2020 af Tqooa

Men det kommer selvfølgeligt an på, hvad du skal bruge latin til. Er det til AP er det nok rigeligt, hvis du kigger i de papirer, din lærer sandsynligvis har givet til dig.


Svar #4
02. oktober 2020 af 1234Danmarkhardebedstepiger

Tusind tak for hjælp !! Det tager jeg til mig. 


Skriv et svar til: Analyse af den latinske sætning In vino veritas

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.