Dansk

BASALE DANSK ORD

02. oktober 2020 af Emiliamarie27 - Niveau: A-niveau

Hejsa :) 

Sagen er den at jeg skriver utrolig mange noter til alle fag.. Men der er også mange Basle ord jeg ikke forstår, så jeg håber i vil hjælpe mig :D (I må MEGET gerne skære det ud i pap, så meget som muligt (har prøvet at google men fatter intet :/ ))

Hvad betyder:

Paratekst 

Hovedeteksten 

Hovedestolen


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. oktober 2020 af Stygotius

En paratekst er en tekst der på en eller anden måde handler om f.eks. en litterær tekst. Det kan enten være noget som giver nogle oplysninger om teksten (-besked om forfatterens øvrige værker, en kort sammenfatning af/reklame for teksten, eller det kan være en kolofon (oplysning om trykkeår og -sted, antal oplagsnummer,  udgavenummer, forlag  etc., -som regel trykt  på bagsiden af titelbladet) Denne slags paratekst, som altså er en del af den trykte tekst, kaldes en "epitekst") "epi" = på.

-En paratekst kan også være en tekst som handler om hovedteksten og som ikke er en del af denne, f.eks. en anmeldelse af en bog, en besked fra pressen om udgivelsen af en bog eller den  omtale af en bog som en avis i forvejen giver en bog, Denne slags paratekst kaldes en "peritekst". "peri" = omkring. Den er altså ikke en del af den trykte hovedtekst. 

-En hovedtekst er selve den litterære tekst, som alle disse 'ekstra' små tekster handler om.

-En "hovedstol" (ikke 'hovedestol' er den del af et lån eller en gæld som ikke indeholder renter og de andre omkostninger eller gebyrer, der kan løbe på selve det beløb man skylder,  -altså kort sagt det man har lånt eller skylder.


Skriv et svar til: BASALE DANSK ORD

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.