Matematik

Geometri og lineære ligningssystemer

16. oktober 2020 af pewked - Niveau: Universitet/Videregående

Hej jeg kunne rigtig godt bruge hjælp til den her opgave hvis der er en som har tid.

Mange tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2020 af Jeppe101

Beskriv hvad du er i tvivl om, så er det meget lettere at hjælpe dig.


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. oktober 2020 af Soeffi

#0. Se evt. https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1916098 det er en lignende opgave.


Svar #3
16. oktober 2020 af pewked

Skal jeg starte med at finde determinanten og i så fald skal jeg sætte a til 0?

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. oktober 2020 af Soeffi

#3 Skal jeg starte med at finde determinanten og i så fald skal jeg sætte a til 0?

Du starter med at finde de a, for hvilke determinanten er lig med nul. Disse a er de for hvilke, at der er en løsning.


Svar #5
16. oktober 2020 af pewked

Mange tak for hjælpen, men nu står jeg med 3 konstanter hvor de har fællespunkt hvordan kan jeg vise hvilket a de ikke har? 


Brugbart svar (1)

Svar #6
16. oktober 2020 af Soeffi

#4.

For a = 0 er de fælles punkter hele planen x=0 eller yz-planen.

For a = 1 er de fælles punkter fællesmængden af planerne x + z = 1 og y = 0. Dette er linjen: x + z = 1 i xz-planen.

For a = 2 er det fælles punkt (x,z,y) = (-8,1,4).

For alle andre a er der intet punkt, som er fælles for alle planer.


Svar #7
17. oktober 2020 af pewked

mange tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. oktober 2020 af Soeffi

#6...For a = 2 er det fælles punkt (x,y,z) = (-8,1,4)...

Brugbart svar (0)

Svar #9
18. oktober 2020 af Mariassssssss

Sidder med sammen opgave, og er egentligt mest i tvivl om vores ledes jeg plotter opagven c) i maple....

 Har fundet parameterfremstillingen og har dundet a-værdien...

Vedhæftet fil:opgave 3c.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #10
18. oktober 2020 af Mariassssssss

Samt ved jeg ikke lige hvordan jeg skal håndtere opgave d...

Vedhæftet fil:Opgave 3d.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #11
18. oktober 2020 af Soeffi

#9.

Jeg tror, at den er nemmere at lave i hånden end i Maple. Retningsvektoren er krydsproduktet af (1,0,1) og (0,1,0), som er de to første rækker for a = 1 (kun de tre første koordinater). Et punkt findes ved at sætte y = 0, x = 0 og derpå finde z = 1 - x = 1.


Brugbart svar (0)

Svar #12
18. oktober 2020 af Soeffi

#10.  Samt ved jeg ikke lige hvordan jeg skal håndtere opgave d...


Skriv et svar til: Geometri og lineære ligningssystemer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.