Kemi

Cellulose uopløselig, hvorfor?

28. november 2020 af mattiii - Niveau: Universitet/Videregående

Hej! Håber i kan hjælpe mig med dette spørgsmål. 

Hvordan kan det være at cellulose er uopløseligt i organiske væsker som fx ethanol? Har læst i min organisk kemi bog, søgt på nettet, men det eneste jeg er kommet frem til er, at cellulose er uopløseligt i organiske væsker pga. dets mange -OH grupper. Derudover har jeg også læst at det kan være pga. de inter- og intramolekylære hydrogen bidninger der gør dem uopløselige, men jeg forstår det stadig ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2020 af Heptan

Polær blander med polær og upolær blander med upolær.

Cellulose er meget polær, og organiske væsker er upolære.

Det er helt rigtigt hvad du siger med intermolekylær bindinger. Hydrogenbindinger er den stærkeste type intermolekylære binding. Så når man blander cellulose med fx heptan, så vil cellulose meget hellere lave hydrogenbindinger med sig selv, da den type binding er stærkere end eventuelle dispersionskræfter mellem cellulose+heptan.

Ethanol er stadig meget polær, men dog i mindre grad end vand, så jeg brugte heptan som eksempel.


Svar #2
06. december 2020 af mattiii

Okay, tak!

Men hvad betyder det med de mange OH grupper? Betyder det at det er meget polært?

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. december 2020 af Stræbende

Ad #2

Ja, de mange (-OH) grupper gøre molekylet meget polært.


Skriv et svar til: Cellulose uopløselig, hvorfor?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.