Studievejledning

6 A-fag og eksamen uden undervisning

01. december 2020 af MieSofia
Kære alle derude

Jeg er 1. g'er på et gymnasie og går i FyMa-klassen. Jeg vil gerne hæve kemi til A-niveau i 3. g, men jeg vil også gerne hæve engelsk til A-niveau. Det er ikke muligt, så jeg håbede på, jeg kunne gå op til eksamen i engelsk A i løbet af min gymnasietid (gymnasiet tilbyder ikke selvstudie i engelsk), da nogle lærer har sagt, man godt kan i spansk.
Har siden talt med min uddannelsesvejleder, som siger, det heller ikke er muligt. Hvorfor ikke, tager han egentlig fejl, og er der nogen mulighed for, at jeg kan have det som mit 6. A-fag, hvis jeg skifter gymnasium?

Venlig hilsen og tak på forhånd
Mie

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. december 2020 af Jones2929

Hej Mie.

Det er måske ikke relevant for dit svar, men som en elev med engelsk på A-niveau (samf-engelsk studieretning) vil jeg sige, at du nok ikke har brug for engelsk på A-niveau.

Over b-niveau er det egentligt bare overflødigt det, som du skal lære. Du skal vide, at fag generelt har det med at blive mindre interessante over din tid i gymnasiet (det er ikke altid lige nemt at nyde noget, når man har det som et fag i gymnasiet), og du kommer til at lære en masse engelsk i løbet af gymnasiet "bare" på b-niveau.

Desuden kan du ikke med sikkerhed sige, at du vil have engelsk på A-niveau, når du står i 2.g og skal vælge valgfag til 3.g. Især vil jeg sige, at du ikke kan være sikker på, om du vil have kemi på A-niveau til den tid, da du mangler at lære meget i kemi, og nok ikke har grundlaget til at vide, om du vil hæve det til A-niveau


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. december 2020 af Jones2929

Det er måske et pessimistisk svar af en person, som har valgt den forkerte studieretning, men det er bare min mening. Jeg mener ikke, at man rent faktisk har brug for engelsk på A-niveau. Du bør tænke dig over, hvorvidt *du* overhovedet vil have det, og især om du vil være villig til at skifte gymnasium fordi du ikke kan få det. Det er ret drastisk, vil nogle måske sige


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. december 2020 af Jones2929

Som en bonus:

Kemi A har 50 timers elevtid, og engelsk A har 35 timers elevtid.

6 A-fag er meget i sig selv, men især hvis du også hvis du vælger Kemi A.

Man har mange forventninger som 1.g'er, men ikke alle passer. Når du kommer til 2.g vil du være bedre til at vurdere, hvor mange fag og timer du vil have i 3.g (og kan holde til), og til den er der nok mindre chance for, at du vil have netop *den* fagkombination, da Kemi A er særligt tungt på elevtid foruden et 6'te A-fag

Brugbart svar (0)

Svar #4
01. december 2020 af Jones2929

Men mere konkret: gymnasiet kan selv bestemme, om du netop kan vælge netop de to valgfag i 3.g. Og der kan være mange grunde til, at de siger nej, men de må gerne sige nej

Skriv et svar til: 6 A-fag og eksamen uden undervisning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.