Biologi

HJÆLP, diskuter, kønnet formering.

06. december 2020 af Augustu - Niveau: C-niveau

jeg har denne sprøgsmål til eksamen :) 

diskuter hvordan kønnet formering øger en populations muligheder for at tilpasse sig til skiftende miljø-forhold; inddrag begreberne mutation, variation, naturlig selektion, og evolution


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. december 2020 af DrNielsen

Kom med dit eget bud. Det er et meget stort spørgsmål du spørger til.


Svar #2
11. december 2020 af Augustu

Nu har jeg kontaktet læreren og fik svar at mit svar er god nok. Men her indsætter jeg den igen, og tak for at du ville hjælpe, det er meget sødt af dig :D




svar: Kønnet formering giver større spredning af mulige afkom så gør at arten hurtigere kan vende dig til nye miljøer end fx ukønnet formering.
Læs lidt op på Darwins teorier og Survival of the fittest.
Generelt menes det, at seksuel reproduktion er mere befordrende for kørsel evolution end ukønnet formering. Med meget mere genetisk diversitet til rådighed for naturlig selektion til at arbejde på, kan udviklingen ske over tid. Når evolutionen forekommer i ukønnet reproducerende bestande, det typisk sker meget hurtigt efter en pludselig mutation. Der normalt er ikke lang tid til at akkumulere tilpasninger ligesom der er i seksuelt reproducerende bestande. Et eksempel på dette relativt hurtigt udvikling kan ses i resistens i bakterier.
Så det er bare det her med, at der er variation i populationen (befolkningen), og de bedst tilpassede vil så klare sig bedst. Og når omstændighederne ændrer sig, så kan det være nogle andre, som klarer sig bedst. Derfor er det godt med variation, så hele populationen ikke uddør.

Skriv et svar til: HJÆLP, diskuter, kønnet formering.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.