Bioteknologi

SRP i Leukæmi og matematik

08. december 2020 af nu123 - Niveau: A-niveau

Hej. jeg skal snart skrive en SRP i opgave og jeg vil skrive i biotek A og Matematik A. 
Jeg overvejer at skrive i emnet Leukæmi med fokus på CML. Ville høre hvad I synes om den ide, og om I evt har nogle andre og bedre ideer. 

Udover det vil jeg spørge om der er nogle mulige forsøg jeg kan lave og om I har nogle gode kilder, bøger, hjemmesider osv jeg kan bruge. 

På forhånd tak 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2020 af Sofia0294

man kan også skrive om Ebola og Logistisk vækst


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. december 2020 af Sofia0294

eller Ebola og SIR-modellen


Svar #3
08. december 2020 af nu123

Jeg vil helst skrive i enten leukæmi eller enzymkinetik men ellers mange tak for foreslaget

Brugbart svar (1)

Svar #4
10. december 2020 af DrNielsen

Jeg kan være behjælpelig med det biologiske omkring leukæmierne såfremt det måtte have interesse :-)


Svar #5
11. december 2020 af nu123

Hej Nielsen. 
Tak for svaret. Har du nogle ideer til kilder, forsøg eller bare generlt hvad man det vil være bedst at fokusere på mht Leukæmi da det er jo et stort emne. 

Mvh 


Brugbart svar (1)

Svar #6
11. december 2020 af DrNielsen

Jeg går ud fra at der skal være et matematisk islæt.

Kilder kan jeg forsyne dig med i tonsvis. Jeg skal bare vide hvilke kilder du søger og hvad niveauet skal være. Man kan finde en masse relativt let tilgængeligt, populærvidenskabeligt. Men man kan også finde faglitteratur som til hver en tid er bedre. Det er dog også noget sværere at læse.

Det matematiske kunne jeg forestiller mig kunne være noget med væksthastigheder eksempelvis.

Jeg ville måske prøve at holde mig til en enkelt type leukæmi eftersom det er store og komplekse sygdomme. Jeg ved mange vælger CML - kronisk myeloid leukæmi. Disse patienter har et specielt translokationskromosom - Philadelphia kromosomet der er ret interessant :-)


Svar #7
14. december 2020 af nu123

Hej DrNielsen
Tusind tak for svaret. Det lyder meget interessant. Jeg skriver i enten mat A, biotek A eller kemi A, biotek A. Alle fage er i A-niveu. Kan du hjælpe mig med kilder, forsøge og evt problemstilling jeg kan tage udgangspunkt i. 
Igen tusind tak for hjælpen 
mvh 


Svar #8
17. december 2020 af nu123

Hej 
Jeg skriver i Leukæmi (evt CML) i faget biotek A og overvejer at koble det med religion C. Nogen der har foreslag/råd eller evt. kilder jeg kan bruge? 

Glæder mig til at høre fra jer 
Mvh 


Brugbart svar (0)

Svar #9
17. december 2020 af DrNielsen

Jeg kan stadig hjælpe med kilder ja - men jeg skal vide hvad kilden skal være på :-)


Svar #10
26. december 2020 af nu123

Kilderne skal være på dansk, engelsk eller evt tysk. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
26. december 2020 af DrNielsen

Jaeh ... jeg regnede ikke med det skulle være på tjekkisk ;)
Hvis jeg skal hjælpe skal jeg vide hvad du gerne vil have kilder på - hvad skal kilden omhandle? CML er for bredt et begreb. Hvilke aspekter?

Brugbart svar (0)

Svar #12
04. februar 2021 af Claireww

Hej Dr. Nielsen, 

Jeg så lige dette opslag. Jeg skriver SRP i matematik og biotek også om kronisk myeloid leukæmi. Jeg vil høre om du kan evt. har noget materiale jeg kan bruge i forhold til imatinib som behandlingsform

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #13
09. februar 2021 af DrNielsen

Jeg kan lynhurtigt fremsøge noget. 

Men jeg bliver nødt til at vide lidt mere om hvad du søger.


Skriv et svar til: SRP i Leukæmi og matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.