Fysik

Side 2 - Hastighedsopgave Formlen der skal bruges i opgaven

Svar #21
20. december 2020 af Hallo12344321

I den formel jeg bruger er der to t´ere med. En der står i anden og en uden i anden. Jeg har vedhæftet hvordan jeg har isoleret hastgiheden? Du mangler et t for at bruge den formel jeg skal have?

#20

Det, du skriver i #17, er da samme beregning som i a),
da
             \small \small \begin{array}{lllll}\\& \begin{array}{lllll} v_{0y}=0\\\\ y-y_0=\frac{1}{2}\cdot g\cdot t^2\\\\ \Delta h=\frac{1}{2}\cdot g\cdot t^2\\\\ t=\sqrt{\frac{2\cdot \Delta h}{g}}\end{array}\\ \textup{og}\\& \begin{array}{lllll} v=g\cdot t\\\\ v=g\cdot \sqrt{\frac{2\cdot \Delta h}{g}}\\\\ v=\sqrt{g^2\cdot 2\cdot\frac {\Delta h}{g}}\\\\ v=\sqrt{2\cdot g\cdot \Delta h} \end{array}\end{array}

Og jeg snakker om opg b

Vedhæftet fil:min.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #22
20. december 2020 af ringstedLC

#17
#16

\begin{align*} a-b &= 0.5\cdot c \\ (a-b)\cdot 2 &= 2\cdot 0.5\cdot c \\ (a-b)\cdot 2 &= 1\cdot c=c \end{align*}

Man flytter ikke faktorer over på den anden side. Man ganger/dividerer med dem på begge sider af lighedstegnet.

Men hvorfor har du valgt at gange med 2? Hvorfor ikke bare d

Fordi det er nemmest. Med division:

\begin{align*} a-b &= 0.5\cdot c \\ &= \tfrac{1}{2}\cdot c \\ \frac{a-b}{\tfrac{1}{2}} &= \frac{\tfrac{1}{2}\cdot c}{\tfrac{1}{2}} \\ \frac{(a-b)\cdot 2}{1} &= c \\ (a-b)\cdot 2 &= c \end{align*} 


Brugbart svar (0)

Svar #23
20. december 2020 af ringstedLC

#17
 
#11

Jeg har lige fået svar fra min lærer at formlen i opg a) ikke må bruges. Jeg skal åbenbart bruge frit fald formlen 

 y=y0+voy*t+0,5*ay*t^2. Men så får jeg bare ikke det samme resultaet. Jeg har fået følgende(vedhæftet)

Jeg skal bruge denne formel til opg b), men jeg ved ikke hvordan den kan bruges for jeg får ikke samme resultaet som mathon, når jeg bruger den på opg b. 

Isen tabes; det vil sige, at begyndelshastigheden v0 = 0 m/s:

\begin{align*} y &= y_0+v_{0_y}\cdot t+0.5\cdot a_y\cdot t^2 \\ &= y_0+0.5\cdot a_y\cdot t^2\;,\;v_{0_y}=0\Rightarrow v_{0_y}\cdot t=0 \\ y-y_0 &= 0.5\cdot a_y\cdot t^2 \end{align*}


Svar #24
20. december 2020 af Hallo12344321

Tak for hælpen Rignsted og Mathon. Ved ikke hvorfor jeg ikke forstod det noget før, men tak for hjælpen :)


Brugbart svar (1)

Svar #25
20. december 2020 af ringstedLC

#21

 Jeg har vedhæftet hvordan jeg har isoleret hastgiheden? 

 

Det bliver mere overskueligt, hvis du opstiller dine beregninger som udtryk og ligninger. Desuden optræder t ikke i 3. potens nogen steder.

\begin{align*} v &= g\cdot t \\ &= \sqrt{2\cdot g\cdot (y-y_0)}\qquad \text{se\,mellemregninger i \#20!} \\ &= \sqrt{2\cdot 9.82\cdot (38-1.9)} \;\left ( \sqrt{\frac{m}{s^2}\cdot m}=\sqrt{\left (\frac{m}{s}\right )^2}=\frac{m}{s}\right ) \\ v &= 26.63\;\text{m.\,pr.\,sek.} \end{align*}

eller som i #6.


Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: Hastighedsopgave Formlen der skal bruges i opgaven

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.