Kemi

opgave med elektrokemi

01. januar 2021 af Stjerneskud2016 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. Jeg er i tvivl om opgave b). Når jeg skal beregne EMK skal jeg så trække de to værdier for E fra hiandnen da de begge er oxidationsreaktioner?

SOm jeg har forstået det er det når der er en reduktion og en oxidation så skal man trække værdien for E_oxidation fra E_reduktion. Men havd gør man når de begge er oxidationer?

Når jeg kigger på den overordnede reaktion bliver Ni oxideret og Co oxideret? Eller er de to halv reaktioner begge oxidationer?

I opgave c) skal man så dele 1/0,100? Hvad vil man gøre hvis stofmængden var forskellig? Fordi i det her tilfælde er det 0,100 M for begge

Vedhæftet fil: elektrokemi opgave.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. januar 2021 af mathon

     


Brugbart svar (1)

Svar #2
02. januar 2021 af mathon

                            \small \begin{array}{lllll} \textup{oxidation:}&Co\;\longrightarrow \; Co^{\, 2+}\;+\;2e^-\\\\ \textup{reduktion:}&Ni^{\, 2+}\;+\;2e^-\;\longrightarrow \;Ni \end{array}


Svar #3
02. januar 2021 af Stjerneskud2016

Tak. Vil det isge at den samlede reaktion er Co + Ni2+ --> Co2+ + Ni?

I forhold til den molære koncentration. Kan man så sige at den molære koncentration af Co2+ og Ni2+ er 1,00 M?

Hvis den ene koncentration var lavere end den anden vil begge koncentrationer så ikke være den mindste koncentration?

mathon


Brugbart svar (1)

Svar #4
02. januar 2021 af mathon

                            \small \small \begin{array}{lllll} \textup{samlede reaktion:}&Co\;+\;Ni^{2+}\;\longrightarrow \; Co^{\, 2+}\;+\;Ni \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #5
02. januar 2021 af mathon

Slå op
                for at finde 
                                      \small \begin{array}{lllll} G_{m}^{\Theta } \textup{ for }Co^{2+}\\\\ G_{m}^{\Theta } \textup{ for }Ni^{2+} \end{array}

                og benyt:
                                      \small \begin{array}{lllll} \Delta G=-R\cdot T\cdot \ln(K)\\\\ \end{array}

           


Brugbart svar (1)

Svar #6
02. januar 2021 af mathon

eller
                                      \small \begin{array}{lllll} \log(K)=\frac{z\cdot U_{0}^{\Theta }}{0.059\;V} \end{array}


Svar #7
02. januar 2021 af Stjerneskud2016

VIl det sige at E^o er 0,059? g det er den elektromagnetiske kraft? Men er det ikke med minus fordi -0,25+(-0.28)= -0.059. 

Kan jeg slå den frie energi op? Skal man ikke bruge DeltaG=deltaH-TdeltaS formlen?

mathon


Svar #8
02. januar 2021 af Stjerneskud2016

Når man skal beregne koncentrationen vil det sige at man skal tænke at Ni har ladningen -2? 

[Ni][Co2+]=s^2

s=(K)^1/2?

er det rigtigt?

mathon


Brugbart svar (0)

Svar #9
02. januar 2021 af mathon

                                      \small \small \begin{array}{lllll} \\& \begin{array}{lllll} \log(K)=\frac{z\cdot U_{0}^{\Theta }}{0.059\;V}\\\\ \log(K)=\frac{2\cdot (0.03\;V)}{0.059\;V}=1.01695\\\\ K=10^{1.01695}=10.40\\\\\\ \textup{reaktionsbr\o k:}&Y=\frac{\left [ Co^{2+} \right ]}{\left [ Ni^{2+} \right ]}=\frac{1}{1}=1\\\\ \textup{ligev\ae gtsbr\o k:}&K=\frac{\left [ Co^{2+} \right ]+x}{\left [ Ni^{2+} \right ]-x}=\frac{1+x}{1-x}=10.40 \qquad 0<x<1\\\\& x=0.825\\\\\\ \textup{ligev\ae gts-}\\ \textup{koncentrationer:}\\& \left [ Co^{2+} \right ]=1+x=1.825\;M\\\\& \left [ Ni^{2+} \right ]=1-x=0.175\;M \end{array}\end{array}


Skriv et svar til: opgave med elektrokemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.