Dansk

Indledning til en debatterende artikel

08. januar 2021 af HejMedDig5544 - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg skal skrive en debatterende artikel, og jeg ved ikke hvordan jeg skal skrive min indledning og hvad den skal indeholde. Er der nogen der kan hjælpe?

Tak på forhånd. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. januar 2021 af Krollo (Slettet)

Hvad et temaet? Du skal lave en såkaldt 'tragtanalyse', hvor man går fra det overordnede tema/problem og slutter af med essensen. Du kunne starte ud på to måder:

1) Forklar det overordnede problem/tema, du vil belyse og diskutere/debatere.

2) Inddrag et eksempel fra virkeligheden (om dette er en god idé kommer an på temaet)

Din indledning skal være ca. 7-10 linjer lang, og der skal helst ikke indgå citater eller analyse. Rund gerne af med at koble indledningen sammen med din tekst!

Når du har skrevet din indledning præsenterer du din tekst; titel, forfatter, genre, udgivelsesår og evt. forlag/nyhedsmedie.

Her er et eksempel på indledningen og det efterfølgende afsnit i en debatterende artikel, jeg skrev (fik 10, men de to første afsnit var temmelige gode), der handler om 'den demokratiske samtale i dag'.

Indledning

Den demokratiske samtale, hvor man frit kan udtrykke sin holdning uden at blive mødt af nedværdigende kommentarer eller ignorance, menes af nogle at blive negligeret i det moderne samfund, hvor man ikke længere kan udtrykke sig uden at blive mødt af hån og kritik. De ansvarlige for dette problem er især politikere, der lyver for befolkningen ved at markedsføre falske mærkesager og føre hård retorik, og de såkaldte shitstorms på sociale medier, der ofte anføres af anonyme brugere. En blandt mange tilhængere af denne samfundskritik er den danske digter og forfatter, Dy Plambeck, der meget klart kaster lys over problemet, som hun beskriver som demokratiets kollaps, i sin artikel ”Vi har søn-derrevet det danske sprog” fra 2017.

Efterfølgende afsnit // præsentation af tekst:

I artiklen, der blev udgivet i Politiken, fremgår det tydeligt, at Plambeck er utilfreds med sprogets udvikling; ”Det er foruroligende at se, hvad der sker med sproget i vores samfund. Sproget er i opløs-ning.”  Et af hendes hovedsynspunkter er, at samtalen er ved at dø ud; folk taler ikke længere sammen, som de burde. I stedet udtaler folk sig krænkende over for hinanden, hvilket slækker på sprogets værdi. Men hvordan vil det påvirke demokratiet? Ifølge Plambeck er der intet demokrati uden samtale: ”Samtalen er grundstenen i demokratiet.”  Modparterne kan være rygende uenige, men så længe der udvises respekt, og så længe der lyttes, er samtalen i gang. Men det gør der ikke, og der er ingen sam-tale, kan det konkluderes ud fra artiklen.

Der er for øvrigt ikke angivet teksthenvisninger ved citater i ovenstående, fordi jeg det ikke kan kopieres over i studieportalen (brugte fodnoter), men det skal du huske.

Tip: skriv ikke underoverskrifter som 'indledning' eller 'konklusion' - det gør man IKKE!! :)


Svar #2
08. januar 2021 af HejMedDig5544

Tak det gav meget mening, men artiklen er en analyse af en tekst. Altså kan jeg starte ud med hvad den overordnet handler om? Selvfølgelig efter jeg har nævnt titlen, forfatter, genre, udgivelsesår. Dit eksempel er et emne, så man kan overordnet forklare hvad emnet går ud på, men når det er en analyse ved jeg ikke helt hvordan jeg skal skrive det. Ellers flot skrevet! (Ift. artiklen) og tak.  


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. januar 2021 af Krollo (Slettet)

Du kunne måske vedhæfte teksten her, så jeg kan skimme den. Så kan jeg hjælpe bagefter.


Svar #4
08. januar 2021 af HejMedDig5544

Teksten som skal analyseres? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. januar 2021 af Krollo (Slettet)

Ja.


Svar #6
08. januar 2021 af HejMedDig5544

Det her er teksten 

Vedhæftet fil:UFO Fribytter.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #7
08. januar 2021 af Krollo (Slettet)

Er du sikker på, at du skal skrive en debatterende artikel og ikke en analyserende? Jeg tager måske fejl, men jeg kan ikke rigtig se, hvordan man skal diskutere og debattere digtet xD

Her burde du ikke starte med et eksempel/en nyhed fra virkeligheden. Her har du to muligheder:

1) Du kan starte med at fortælle overordnet om tekstens emne.

2) Du kan starte med at præsentere forfatteren, og fortælle, hvad der er karakteristisk for ham, og derefter præsentere netop dette digt. Dette er dog kun et godt valg, hvis forfatteren er berømt, hvilket Kristensen netop er. F.eks. sådan noget som "Tom Kristensen er en kendt dansk forfatter, hvis forfatterskab er kendtegnet ved.." og "budskaber, der går igen i flere af hans tekster, er f.eks....." Og så selvfølgelig skrive det relevant og sammenhængende :))


Svar #8
08. januar 2021 af HejMedDig5544

Okay, så er jeg med! Tak for svaret. Jov du har ret jeg, det er mig der har skrevet forkert xD Men tak for hjælpen! :))


Skriv et svar til: Indledning til en debatterende artikel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.