Samfundsfag

Synopsis omkring vælgeradfærd i samfundsfag.

13. januar 2021 af mangetakforhjælpen - Niveau: A-niveau

Hej. 

Jeg skal lave en synopsis i samfundsfag. Jeg tænker at have fokus på vælgeradfærd. Jeg er dog MEGET i tvivl om, hvad en eventuel problemformulering kunne lyde på. Jeg har en idé om, at jeg gerne vil have noget med, hvordan det har ændret sig fra, at en stor del af vælgerne var class-voters og kernevælgere til, at flere end før er blevet issue-voters og marginalvælgere, med. Jeg har også en figur med valgene fra 2015 og 2019, hvor DF fik mange stemmer i Sønderjylland i 2015 men i 2019 ikke fik nær samme antal, hvor jeg tænker at forklare det med, at DF og S er rykket tættere på hinanden, og dermed er nogle af DF's stemmer gået til S. S og V fik flest stemmer i 2019, hvortil jeg tænker at bruge medianvælgerteorien. 

Jeg har måske et spørgsmål omkring, hvordan vælgeradfærden har ændret sig. Men jeg ved ikke, om det passer til det redegørende eller undersøgende niveau. Jeg føler, man kan koble mange fagtermer til netop dette spørgsmål, og at det derfor kunne være "smart" at tage det som det første, hvor der netop skal redegøres for disse, men jeg føler måske mere, at det spørgsmål passer til det undersøgende niveau. 

Det ville virkelig hjælpe, hvis nogen ville skrive idéer til en problemformulering og dertilhørende spørgsmål på de tre taksonomiske niveauer, tanker omkring hvad man kunne komme ind på eller et svar på nogle af mine overvejelser ovenfor. 


Svar #1
13. januar 2021 af mangetakforhjælpen

Jeg har også overvejet et spørgsmål omkring, hvad der påvirker vælgertendenserne og så at komme ind på den klassiske sociologiske vælgeradfærdsteori, den socialpsykologiske vælgeradfærdsteori og de rationelle vælgeradfærdsteorier. Måske kunne dette være det redegørende, og så kunne det, jeg beskriver i spørgsmålet, være det undersøgende. Men jeg er også lidt i tvivl om, hvorvidt de to skal byttes om. 


Svar #2
13. januar 2021 af mangetakforhjælpen

Måske også et spørgsmål omkring, hvordan de ændrede vælgertendenser har ændret dansk politik. Med at partierne er søgt mere mod midten - her medianvælgerteorien. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. januar 2021 af Justitia

Hvis du kigger på folketingsvalgene i hhv. 2015 og 2019, så må du 1) kigge på partiernes holdning til centrale emner, som fyldte meget hos vælgerne og 2) sammeligne holdningerne fra 2015 og 2019.

Jeg ville også kigge på nye aktører/partier, som prægede valgkampen i 2019.

Dog ville jeg personligt inddrage flere folketingsvalg i min analyse - ellers er det svært at tale om tendenser. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. januar 2021 af Justitia

Jeg kunne sagtens skrive en problemformulering for dig - det har jeg tidligere gjort for mange brugere på Studieportalen... Men moderatoren på Studieportalen billiger ikke en sådan form for (bjørne)tjeneste.


Svar #5
14. januar 2021 af mangetakforhjælpen

Okay. Mange tak for svaret. Det var måske "bare" ift., om du havde nogle idéer en tanker til en problemformulering. Jeg har fundet på underspørgsmålene nu, tror jeg. Jeg mangler "bare" den overordnede problemformulering. Det er måske en mærkelig rækkefølge at gøre det i. ;-) 


Skriv et svar til: Synopsis omkring vælgeradfærd i samfundsfag.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.