Biologi

genetik: angiv hvem af de fire børn prøverne stammer fra

15. januar 2021 af Rosamttm - Niveau: A-niveau

I en familie får en syg far (I-1) og en rask mor (I-2) fem børn, to raske døtre (II-1 og II-2) og en rask søn (II-4) og en syg søn (II-5) og en syg datter (II-6). Den raske datter (II-2) får som voksen fire børn med en rask mand (II-3) og en rask søn (III-1), en rask datter (III-2), en syg søn (III-3) og en rask datter (III-4)

Man skal lave en stamtavle, det har jeg gjort.

Mit problem kommer i næste opgave:

Normalværdierne for karnatinindholdet i blodet er 24-64 µmol/L. Personer med sygdommen CTD har karnatinværdier under 11 µmol/L. Figuren jeg har vedhæftet viser karnatinværdier for fire børn.

"Angiv ud fra de mulige genotyper, hvem af de fire børn prøverne A-D i figuren stammer fra."

Jeg kan regne ud at den syge søn er D. Men hvad med de andre, og hvordan forklare jeg mine svar? Sygdommen nedarves autosomalt recessivt, den afhænger altså ikke af køn.

Jeg kan måske sige at to af børnene ikke har det autosomale gen fra deres forældre, de er begge CC. Sønnen er cc. Et barn kan være Cc. Men hvordan løser jeg opgaven rigtigt?

Vedhæftet fil: Figur 2.png

Skriv et svar til: genetik: angiv hvem af de fire børn prøverne stammer fra

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.