Matematik

Vektorer

16. januar 2021 af dennis13434 - Niveau: B-niveau

Har vedhæftet min svar, samt en opgave og ville derfor høre om jeg kan gøre noget bedre...

Tak for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar 2021 af ringstedLC

#0: Besvarelsen er korrekt og nydeligt opstillet. I mine øjne må du gerne være mere "matematisk doven".

- Din tekst kan sagtens reduceres med 50% uden tab af klarhed.

- Det er ikke nødvendigt, at opskrive formler fra FS. Du skriver tværvektorens formel, men ikke formlen for linjens ligning. Vær konsekvent. Og læs gerne konsekvent som konsekvent "matematisk doven".

I stedet for omvejen med tværvektor, ligning på normalvektor- form og omskrivning til "y = ..."-form, kunne der anvendes:

\begin{align*} l &\parallel \vec{a}=\binom{1}{5}\Rightarrow l_a=5 \\ l:y &= 5\cdot (x-x_P)+y_P\qquad\text{formel (65)} \\ y &= 5\cdot (x-3)+8 \\y &=5x-7 \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. januar 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du behøver ikke at regne ligningen om på formen y=kx+m. Du kan godt aflevere den på formen ax+by=c eller ax+by+d=0.

Det sidste gælder også for linier parallelle med y-aksen.


Svar #3
16. januar 2021 af dennis13434

Gælder det hvis jeg i en opgaven forinden, beskrev formlen for  linjens ligning, så jeg undgår at have det med i alle opgaver vedrørende dette. 


Skriv et svar til: Vektorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.