Kemi

Lige store stofmængder af Jern og Magnesium

27. januar 2021 af louisesørensen2 - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg skal i en opgave bruge ≈ 2 cm langt stykke magnesiumbånd og en tilsvarende stofmængde jern/ståluld. Hvordan sikrer jeg mig at stofmængderne for jern og magnesium er de samme?

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. januar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Vej magnesiumbåndet og find ud af hvor mange mol Mg der er (massen af Mg-bånd/Mg molvægt). Du skal bruge det tilsvarende antal mok jernuld, så gang antal Mg mol, med jerns molvægt, og afvej det antal gram du får.

Hvil Mg-båndet f.eks. vejer 13 g og Mg molvægten er 24,31, så har du 0,53 mol Mg. Du skal derfor også bruge 0,53 mol jern og da jern har en molvægt på 55,845 g/mol, skal du altså afveje 0,53 mol · 55,845 g/mol ≈ 30 g jernuld.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
27. januar 2021 af louisesørensen2

Hej AngelOneOne

Mange tak for svar! jeg sad selv og roddede med det og fandt faktisk frem til samme facit, så jeg glad for at blive bekræftet!

God aften


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. januar 2021 af AngelOneOne

Super :o)

I lige måde.

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Lige store stofmængder af Jern og Magnesium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.