Fysik

Fysik

31. januar 2021 af Onana000 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg fik svaret til 1.67 kJ, er det rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2021 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. februar 2021 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textup{Arbejde:}&A=F\cdot s=\mu \cdot m\cdot g\cdot s=0.03\cdot \left ( 5.2\;kg \right )\cdot \left ( 9.82\;\frac{N}{kg} \right )\cdot \left ( 1200\;m \right )=1\,838.3\;J \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. februar 2021 af ringstedLC

#2: Gnidningskraften virker parallelt (φ = 0º) med underlaget. For at trække kælken med kraften F (φ = 25º) må F være større end Fgnid:

\begin{align*} F &= \frac{\mu \cdot m\cdot g}{\cos(\varphi )} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. februar 2021 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textbf{F}=\begin{pmatrix} F\cdot \cos(25\degree)\\ F\cdot \sin(25\degree) \end{pmatrix}\\\\ \textup{Arbejde}=\textbf{F}\cdot \textbf{s}=\begin{pmatrix} F\cdot \cos(25\degree)\\ F\cdot \sin(25\degree) \end{pmatrix}\cdot \begin{pmatrix} 1200\\ 0 \end{pmatrix}=F\cdot \cos(25\degree)\cdot 1200+0=\left (F_{gnid} \right )\cdot \left (1200\;m \right )=1\;838.3\;J\\\\ \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. februar 2021 af ringstedLC

#4: Så lærte jeg da noget..., livet er altså ikke slut.

Men hvis nu der lå en stor sten på slæden og den var monteret med et meget kort og et meget langt tov, så ville jeg stadig trække slæden i det lange, hvor vinklen bliver mindst, selvom jeg nu ved, at det koster den samme energi. Og dét ville du vel også, - men hvorfor?


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. februar 2021 af mathon

Du får da større trækkraft
ud af den lille vinkel (langt tov):
                                        \small \begin{array}{lllll}& F\cdot \cos\left ( v_{\textup{lille}} \right )>F\cdot \cos\left ( v_{\textup{stor}} \right )\\\\ \textup{da }\cos(x)&\textup{er aftagende i intervallet }\left [ 0;\frac{\pi}{2} \right ] \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. februar 2021 af ringstedLC

Klart, men når det fysiske arbejde og dermed energiforbruget er uafhængigt af vinklen. hvad skal jeg så med større trækkraft. Jeg bliver vel lige rød i hovedet.


Brugbart svar (0)

Svar #8
03. februar 2021 af mathon

Arbejdet er netop ikke uafhængigt af vinklen.

Du får det samme arbejde ved at anvende en mindre kraft på den samme strækning.

                


Skriv et svar til: Fysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.