Fysik

Radioaktivitet

09. februar 2021 af ThomasGU - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har brug for hjælp til denne opgave, som jeg slet ikke ved, hvordan jeg skal løse.

Hospitalerne får 82Rb fra en isotopgenerator. Isotopgeneratoren indeholder et radioaktivt stof, der henfalder til 82Rb ved elektronindfangning. 

a) Brug et kernekort til at finde ud af hvilket grundstof hospitalet laver om for at få 82Rb og find ud af hvilken stabil isotop 82Rb ender med at blive.

En patient får indsprøjtet en væske, der indeholder 82Rb med aktiviteten 1,48 GBq ved tidspunktet for indsprøjtningen

b) Hvor mange henfald vil der være på 3,5 minut, hvis aktiviteten i GBq er konstant?


c) Find halveringstiden af 82Rb og udnyt antallet af henfald på 3,5 minut til at finde det oprindelige antal 82Rb-kerner.  

Tak for hjælp på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. februar 2021 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textbf{b)}\\& \textup{Henfald p\aa \ }3.5\textup{ minutter:}&\left ( 1.48\cdot 10^9\;s^{-1} \right )\cdot \left ( 210\;s \right )=3.108\cdot 10^{11} \\\\\\ \textbf{b)}\\& T_{\frac{1}{2}}=1.273\;min\\\\& \textup{Oprindeligt }\\& \textup{antal kerner:}\\&&N_0\cdot \left ( 1-\left ( \frac{1}{2} \right )^{\frac{t}{T_{\frac{1}{2}}}} \right )=3.108\cdot 10^{11}\\\\&& N_0=\frac{3.108\cdot 10^{11}}{ 1-\left ( \frac{1}{2} \right )^{\frac{3.5\;min}{1.273\;min}}} \end{array}


Skriv et svar til: Radioaktivitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.