Fysik

Hjælp til fysik (nyttevirkning)

09. februar 2021 af Markus2300 - Niveau: C-niveau

Hej allesammen

Jeg har for nylig lavet et forsøg, hvor jeg undersøgte nyttevirkningen. Til det kogede jeg noget vand i en gryde og målte temperaturen samtidig. Jeg har så regnet mig frem til at ved de lavere temperaturer, under 20 grader, så er nyttevirkningen højest, men derefter falder den, jo højere temperaturen bliver. Nogen der ved hvorfor dette sker?


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. februar 2021 af Eksperimentalfysikeren

Varmeledningen til omgivelserne er en konstant gange med temperaturforskellen mellem det varme vand og omgivelserne.


Svar #2
09. februar 2021 af Markus2300

#1

Varmeledningen til omgivelserne er en konstant gange med temperaturforskellen mellem det varme vand og omgivelserne.

Kan du fortælle hvad denne konstant hedder?


Brugbart svar (1)

Svar #3
09. februar 2021 af ringstedLC

Termisk energi bevæger sig altid fra varme mod kulde, så nyttevirkningen er størst, når gryde + vand har en temperatur, der er under rumtemperaturen. Her vil næsten al energien optages af vand + gryde. Hvis systemet ved start er ca. 8º og rummet 20º, vil både kogepladen og rummet opvarme systemet. Når systemet bliver varmere end rummet afgiver det energi (spildvarme) til rummet.

Hvis nyttevirkningen skal bestemmes mere præcist, må gryden altså isoleres, for at der ikke undslipper energi. Dette skal du dog ikke forsøge dig med på komfuret. Men du får selvfølgelig en bedre nyttevirkning ved sætte et tætsluttende låg på gryden.


Svar #4
09. februar 2021 af Markus2300

#3

Termisk energi bevæger sig altid fra varme mod kulde, så nyttevirkningen er størst, når gryde + vand har en temperatur, der er under rumtemperaturen. Her vil næsten al energien optages af vand + gryde. Hvis systemet ved start er ca. 8º og rummet 20º, vil både kogepladen og rummet opvarme systemet. Når systemet bliver varmere end rummet afgiver det energi (spildvarme) til rummet.

Hvis nyttevirkningen skal bestemmes mere præcist, må gryden altså isoleres, for at der ikke undslipper energi. Dette skal du dog ikke forsøge dig med på komfuret. Men du får selvfølgelig en bedre nyttevirkning ved sætte et tætsluttende låg på gryden.

Mange tak skal du have!


Skriv et svar til: Hjælp til fysik (nyttevirkning)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.