Matematik

binomial hypotesen

12. februar 2021 af bln91 - Niveau: B-niveau

jeg har lige en opgaven . jeg synes at jeg manglende forståelse for at løse opgaven . 

har man en formler til at beregner : P(X >= 13) 

og hvordan eller hvilken måde man bestemme tosidet eller ventre sidet eller højre sidet .

jeg vedhæfte filen . 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. februar 2021 af peter lind

Man har formler til at beregne P(X≥13) = 1-P(X<13) men de er meget lange og besværlige, så det overlades til et CAS værktøj, regneark eller lignende.

Det fremgår indirekte af opgaven.Hvis der ikke står noget der antyder noget andet er det dobbeltside. Hvis der er antydning af at en måling er for lille er det en ensidet test


Svar #2
12. februar 2021 af bln91

1-P(X<13) 

hvordan taste jeg det ind på wordmat ?? eller geogebra ?? jeg fået dem til 0,043 er det rigtig ??


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. februar 2021 af peter lind

Jeg kender ikke wordmat eller geogebra


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. februar 2021 af AMelev

Læg billede af opgaven op - eller evt. en pdf-fil, hvis det fylder for meget. Ikke alle kan læse Word.

a)
P(X ≥ 13) = 1 - P(X ≤ 12) = 1 - (P(X=0) + P(X=1) +....+ P(X=12)) 
De enkelte sandsynligheder beregnes så med binomialformlen for P(X=r) FS side 28 (165)
Det er temmelig tidskrævende/kedeligt, så her er CAS-værktøjet en rigtig god ven at ringe til.
NB! Du skriver P(X ≥ 13) = 0.043·100 = 4.3%, hvilket ikke er rigtigt. 
 0.043·100 = 4.3 = 430%, men P(X ≥ 13) = 0.043= 0.043·100% = 4.3%
Det er smartere at regne direkte om fra decimalbrøk til procent ved bare at flytte kommaet 2 pladser til højre - så undgår man at skrive noget, der er forkert.

b) X = Antal cyklister, der benytter mobiltelefon, mens de cykler
X~b(n,p)
Nulhypotese H0: p = 20%
Såvel for små som (hvis p < 20%) for store (hvis p > 20%) testresultater er kritiske for H0: p = 20%, så testet er dobbeltsidet med 2½% signifikansniveau til hver side.

Hvis hypotesen havde været, at mindst 20% benytter mobiltelefon, mens de cykler, dvs. p > 20%, havde kun små testresultater været kritiske for hypotesen og testet derfor venstresidet.


Skriv et svar til: binomial hypotesen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.