Kemi

Afstemning af redoxreaktioner

16. februar 2021 af juliesejten - Niveau: C-niveau

Hej,

Jeg har følgende redoxreaktion som jeg ikke forstår.

Det er med start i basisk vækse: Al(s) + OH- (aq) → Al (OH)4- (aq) + H2(g)

Oxidationstal:

Al: 0

OH-: -1

AL(OH)4- : +3

H2: 0

Det er ved elektronregnskabet jeg går i stå. Jeg forstår ikke hvordan det fungere når ionen Al og OH går sammen til AL(OH)4-??

Venlig hilsen,

Julie


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. februar 2021 af mathon

Begynd:
                    Al\;_{\textit{(s)}}\;+\;H_2O\;_{\textit{(l)}}\;\longrightarrow \;Al{(OH)_4}^-\;_{\textit{(aq)}}\;+\;H_2\;_{\textit{(g)}}


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. februar 2021 af mathon


                    \small \overset{\mathbf{{\color{Red} 0}}}{Al}\;_{\textit{(s)}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} +1}}}{H}_2O\;_{\textit{(l)}}\;\longrightarrow \;\overset{\mathbf{{\color{Red} +3}}}{Al}{(OH)_4}^-\;_{\textit{(aq)}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} 0}}}{H}_2\;_{\textit{(g)}}
 


Brugbart svar (2)

Svar #3
16. februar 2021 af mathon

\small \begin{array}{lcccl} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}\\ Al&3&&2\\ H&&1&6&\textup{da }H \textup{ \o nskes i et lige antal} \end{array}


\textup{afstemning af op- og nedgange:}

                    \small 2\,Al\;_{\textit{(s)}}\;+\;3\,H_2O\;_{\textit{(l)}}\;\longrightarrow \;2\,Al{(OH)_4}^-\;_{\textit{(aq)}}\;+\;3\,H_2\;_{\textit{(g)}}

\textup{afstemning af ladning:}

                    \small 2\,Al\,_{\textit{(s)}}\;+\;3\,H_2O\,_{\textit{(l)}}\;+\;2\,OH^-\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;2\,Al{(OH)_4}^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;3\,H_2\,_{\textit{(g)}}

\textup{afstemning af hydrogen:}

                    \small 2\,Al\,_{\textit{(s)}}\;+\;3\,H_2O\,_{\textit{(l)}}\;+\;2\,OH^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;3\,H_2O\,_{\textit{(l)}}\;\longrightarrow \;2\,Al{(OH)_4}^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;3\,H_2\,_{\textit{(g)}}

                    \small 2\,Al\,_{\textit{(s)}}\;+\;6\,H_2O\,_{\textit{(l)}}\;+\;2\,OH^-\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;2\,Al{(OH)_4}^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;3\,H_2\,_{\textit{(g)}}

\textup{oxygen stemmer.}


Skriv et svar til: Afstemning af redoxreaktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.