Fysik

Resistans og effekt

27. februar 2021 af Nielspeter9 - Niveau: A-niveau

Jeg sidder fast med vedhæftede opgaver. I opgave a ved jeg godt hvilke formel jeg skal bruge men, jeg ved ikke helt hvordan jeg skal sætte tallene ind. Ved opgave b er jeg ikke helt med på hvordan den skal løses? Tak på forhånd

Vedhæftet fil: Opgave b.PNG

Svar #1
27. februar 2021 af Nielspeter9

Her er opgave a vedhæftet

Vedhæftet fil:Opgave a.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #2
27. februar 2021 af ringstedLC

a)

\begin{align*} P &= U\cdot I=\frac{U^2}{R} \Rightarrow R=\frac{U^2}{P} \\ R_{p\ae re} &= \frac{{U_{p\ae re}}^2}{P_{p\ae re}} \\ &= \frac{\left (\frac{230}{14}\right )^2}{2.7}\;\left (\frac{V^2}{W}=\frac{V\cdot V}{V\cdot A}=\Omega\right ) =\;? \,\Omega \end{align*}

b) Spændingen over de tretten intakte pærer reduceres med 31 V:

\begin{align*} P_{p\ae re} &= \frac{{U_{p\ae re}}^2}{R_{p\ae re}} \\ &= \frac{\left (\frac{230-31}{13}\right )^2}{R_{p\ae re}}\;\left (\frac{V^2}{\Omega}=\frac{V\cdot V}{V\cdot A^{-1}}=W\right ) =\;? \,\text{W} \end{align*}


Svar #3
28. februar 2021 af Nielspeter9

Jeg kan ikke helt forstå det du gøre i opgave a, angående enhederne og det samme er gældende i opgave b?


Svar #4
28. februar 2021 af Nielspeter9

I opgave b, skal jeg vel bruge grafen som er givet?


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. februar 2021 af ringstedLC

#3: Enheder er beregnet seperat for at anskueliggøre sammenhængen. Alternativt:

\begin{align*} R_{p\ae re} &= \frac{\left (\frac{230\,V}{14}\right )^2}{2.7\,W}=\;?\,\Omega \end{align*}

#4: Den kan benyttes. Du kan afsætte punkterne for pærespænding/strøm ved henholdsvis 14 og 13 stk. pærer.


Svar #6
28. februar 2021 af Nielspeter9

Jeg får lige kigget på det


Svar #7
28. februar 2021 af Nielspeter9

Hvordan kan jeg aflæse det på grafen, jeg er lidt forvirret, for den viser det kun for én af de intakte pærer


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. februar 2021 af ringstedLC

#7:

Upære = 230/14 = 16.43 V. Det giver iflg. grafen en strøm på 200 mA. Men så er P = 3.3 W. For en defekt pære fås: Upære = (230-31)/13 = 15.31 V ⇒ I = 190 mA ⇒ P = 2.91 W. 

Så grafen passer ikke ret godt med tallene.

\begin{align*} \text{Punktet}\,P_{14}:&\;(V_{14},I_{14}) \\ V_{14} &= \frac{230\,V}{14} \\ I_{14} &= \frac{V_{14}}{R_{p\ae re}} \end{align*}

og ligeledes for P13.


Svar #9
02. marts 2021 af Nielspeter9

#2

a)

\begin{align*} P &= U\cdot I=\frac{U^2}{R} \Rightarrow R=\frac{U^2}{P} \\ R_{p\ae re} &= \frac{{U_{p\ae re}}^2}{P_{p\ae re}} \\ &= \frac{\left (\frac{230}{14}\right )^2}{2.7}\;\left (\frac{V^2}{W}=\frac{V\cdot V}{V\cdot A}=\Omega\right ) =\;? \,\Omega \end{align*}

b) Spændingen over de tretten intakte pærer reduceres med 31 V:

\begin{align*} P_{p\ae re} &= \frac{{U_{p\ae re}}^2}{R_{p\ae re}} \\ &= \frac{\left (\frac{230-31}{13}\right )^2}{R_{p\ae re}}\;\left (\frac{V^2}{\Omega}=\frac{V\cdot V}{V\cdot A^{-1}}=W\right ) =\;? \,\text{W} \end{align*}

I b'eren hvor der står Rpære er det så det jeg fandt i opgave a, som skal sættes ind?


Brugbart svar (0)

Svar #10
02. marts 2021 af ringstedLC

#9: Ja, men pga. noget sjusk fra min side, bør der istdet for Ppære stå:

b) Spændingen over de tretten intakte pærer reduceres med 31 V:

\begin{align*} P_{{\color{Red} reduc.}} &= \frac{{U_{p\ae re}}^2}{R_{p\ae re}} \\ &= \frac{\left (\frac{230-31}{13}\right )^2}{R_{p\ae re}}\;\left (\frac{V^2}{\Omega}=\frac{V\cdot V}{V\cdot A^{-1}}=W\right ) =\;? \,\text{W} \end{align*}

el. lign., da vi ikke benævner to ulige udtryk i en opgave med det samme navn.


Skriv et svar til: Resistans og effekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.