Kemi

Tegnsætning i kemien

16. marts 2021 af Natasa21 - Niveau: 9. klasse

Hej lærer eller elever her , Må du kan hjælpe forklare hvad betyder den opgaver ?

jeg fostår ikke hvordan kan lave den opgave.

tusind tak for jers forklare 

______________________________________

Stoffer opbygning og egenskaber

Nedenfor er der anført forskellige molekyler/ionforbindelser. Skriv ud for hvert molekyle/ionforbindelse

 1. Hvilke atomer indgår i stoffet?

2. Hvor mange af hver slags?

H2O, CO2, 2O2, 7N2, 4NH3, HNO3, CH4, C4H8, 3C3H5, C6H12O6, C12H22O11, CH3COOH, C15H31COOH,  NaOH, HCl , 4H2CO3, H2SO4, NaCl, 5CaCl, NH4OH, Ca(OH)


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. marts 2021 af ilovemath99

Formel for antal af atommer skrive således: an , hvor a svarer til  et atom af et stof fra det periodiske system, og n til antallet.

Opg 1:

H2O - vand

Dihydrogenmonoxid(vand) består af hydrogen(brint) og oxygen(ilt).

Opg 2:

Det består af to hydrogen-atomer(derfor skriver man præfiks -di foran hydrogen) og et oxygen atom(derfor skriver man præfix mono foran oxygen).

På samme måde kan du løse andre molekyler.


Svar #2
16. marts 2021 af Natasa21

Tak for svar , men jeg have en mere  sprøgsmål , det er er: hvordan kan jeg finde navn ( udtaler ) af en stof ? Fx: NaCl, NaOH  osv på dansk ? tusind taks , mvh 


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. marts 2021 af ilovemath99

De er ionbindinger, som har et system for navngivning, opdelt i 3 undergrupper. Metallioner, ikke-metallioner og sammensatte ioner. 

Metalioner får blot atomets navn samt endelsen ion. Nogle metallioner har forskellige positive ladning. For dem bruger man rommertal i navnet. Fx jern(II)klorid er FeCl2

Ikke-metalioner får endelsen -id efterfulgt af ion.
Sammensatte ioner har ofte endelsen -at eller -it efterfulgt af ion.

Fordi begger ionforbindelser er ikke-metallioner vil de så blive navngivet efterfølgende: NaCl kaldes natriumklorid og NaOH kaldes natriumhydroxid.

Man også starter navn/formel for en ionforbindelse med den positive ion og slutter med den negative ion. Hvis du vil gerne lære mere om sammensatte ioner, så kan du læse mere om dem fx her: https://isiskemic.systime.dk/?id=1180


Skriv et svar til: Tegnsætning i kemien

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.