Kemi

Afstemning af redox-reaktioner

17. marts 2021 af Kedde3 - Niveau: C-niveau

Jeg er igang med en kemi opgave hvor jeg skal afstemme redox-reaktionsskemaer og jeg kunne virkelig godt bruge noget hjælp både til hvordan man løser og forklare det. :)

Vedhæftet fil: download.png

Brugbart svar (1)

Svar #3
17. marts 2021 af janhaa

8HNO_3+3H_2S => 3H_2SO_4+8NO+4H_2O


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. marts 2021 af kemc

#0

Jeg er igang med en kemi opgave hvor jeg skal afstemme redox-reaktionsskemaer og jeg kunne virkelig godt bruge noget hjælp både til hvordan man løser og forklare det. :)

Har du selv et bud ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. marts 2021 af mathon

          \small \begin{array}{llllll} H_2\overset{\mathbf{{\color{Red} -2}}}{S}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} +5}}}{N}{O_3}^-\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;\overset{\mathbf{{\color{Red} +6}}}{S}{O_4}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} +2}}}{N}O\,_{\textit{(g)}} \end{array}

\small \begin{array}{lccc} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}\\ S&8&&3\\ N&&3&8 \end{array}

\textup{afstemning af op- og nedgange:}

          \small \begin{array}{llllll} 3\,H_2S\,_{\textit{(aq)}}\;+\;8\,N{O_3}^-\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;3\,S{O_4}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;8\,NO\,_{\textit{(g)}} \end{array}

\textup{afstemning af ladning:}

          \small \begin{array}{llllll} 3\,H_2S\,_{\textit{(aq)}}\;+\;8\,N{O_3}^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;3\,S{O_4}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;8\,NO\,_{\textit{(g)}} \end{array}

\textup{afstemning af hydrogen:}

          \small \begin{array}{llllll} 3\,H_2S\,_{\textit{(aq)}}\;+\;8\,N{O_3}^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;3\,S{O_4}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;8\,NO\,_{\textit{(g)}} \;+\;4\,H_2O\,_{\textit{(l)}} \end{array}

\textup{oxygen stemmer.}


Svar #6
21. marts 2021 af Kedde3

#4
#0

Jeg er igang med en kemi opgave hvor jeg skal afstemme redox-reaktionsskemaer og jeg kunne virkelig godt bruge noget hjælp både til hvordan man løser og forklare det. :)

Har du selv et bud ?

Er det her rigtigt?

Vedhæftet fil:download.png

Skriv et svar til: Afstemning af redox-reaktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.