Dansk

Hjælp med dansk essay :)

24. marts 2021 af Katr907c - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg har brug for hjælp.. 

Vi skal for første gang skrive et essay der handler om "om det er okay at stjæle hvis man redder et andet menneskes liv." Jeg ku meget godt bruge noget respons på det, gerne hvad jeg kan ændre og gøre bedre og hvad der skal blive :) Hvis nogen har input til en konklussion eller afrunding. Jeg er btw ikke færdig med det, men jeg vil ikke skrive det færdigt hvis det bare er noget møg. 

Må du godt stjæle? 

Katrine 8.Y  

Må du godt stjæle, når du redder et andet menneskes liv? 

Indledning:  

Må man godt stjæle hvis når man stjæler man så reder et andet menneskes liv? Hvad er det rigtige at gøre? Skal man kigge på mens andre mennesker dør, eller stjæle også rede deres liv? Det er et meget svært og kompliceret spørgsmål at besvare, fordi hvad er det helt rigtige i sådan en situation? Skal man stjæle, bryde loven og risikere at få enten en bøde hvis man er mindreårig eller ryge i fængsel hvis man er voksen? Skal man bare sådan ofre sig for andre mennesker så de kan overleve, og man selv kan ende i spjældet?  

Man må ikke stjæle, det er ikke okay. Det er forkert at stjæle, det siger loven. Det er ulovligt og derfor også forkert. Man må ikke tage fra andre uden tilladelse, personen vil jo savne det. Men den døende person vil måske ikke savnet livet? Den døendes familie vil måske ikke savne ham eller hende? Jo det tror jeg nok lige de vil, hvad hvis det var dig selv? Ville du ikke gøre alt for at rede nogen du holdt af, det er jeg sikker på du ville. Men er det at gå for langt når man stjæler? Jeg mener du reder et andet menneskes liv mod at du selv risikere at blive taget, men hvad ved jeg.  

Indbrud, der bliver begået en del der bliver begået 17.430 om året i Danmark. Jeg har selv haft indbrud, det var noget af en situation at stå. Vi ved ikke hvem der gjorder det, om personen gjorder det for et godt formål som hvis man stjæler for at rede andre eller om han gjorder for at være grådig. Det er netop problemet, når man vælger at stjæle ved for eksempel indbrud ved personen der bliver stjålet fra ikke hvorfor. Ikke at jeg siger det er okay at begå indbrud for at hjælpe andre, men hvis folk kendte til ens hensigter med tyveriet, ja hvad så?  

Tyveri, at stjæle, tage uden at spørger, at “låne” det er alt sammen forkert, det siger loven i hvert fald. Vi er vokset op med at man skal følge loven, men ingen har fortalt os hvad vi gør hvis det står mellem nogens liv og at bryde loven! Hvad gør man så? Gør man hvad loven siger, hvad men selv mener er rigtigt eller gør man bare ingenting? Hvis alle bare gør ingenting, dør de jo bare, hvis alle gør hvad de mener er rigtig ved jeg ikke helt hvor vi ender og hvis alle stjæler ender verden jo i kaos. Loven er til for en grund, for at holde verden i balance og holde styr på alle mennesker. Men der er jo allerede mennesker der ude der ikke følger loven, men det er ikke for at rede mennesker liv det er for dem selv fordi de er grådige. Hvad med dem der gerne vil hjælpe de døende ved at stjæle? De kan jo lige så godt bryde loven når nu der er andre der bryder den!  

Hvis der ikke er en anden løsning er den bedste løsning så at stjæle eller er det bare at se på mens mennesker dør?! 

Konklusion: For at sikre den røde tråd, kan man vende tilbage til indledningen til sidst, men afslutningen må gerne være overraskende eller tankevækkende, så læseren reflekterer videre efter endt læsning. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. marts 2021 af Stygotius

Skal du ikke gøre noget selv ???

Du skal læse Straffelovens § 14 om nødret.

Et klassisk eksempel er den situation hvor nogen kommer gående og ser en mand som er i færd med at drukne. Han tager en bænk der står i en have, og kaster den ud i vandet for at give den druknende en mulighed for at redde sig. Den der gør dette, er ikke hverken erstatningspligtig over for ejeren af bænken eller ansvarlig i forhold til Straffeloven for tyveri da han har ofret noget for at redde noget andet af større værdi (et menneskeliv). Måske vil den nødstedte mand dog være erstatningspligtig og skulle godtgøre ejeren af bænken dens værdi.


Skriv et svar til: Hjælp med dansk essay :)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.