Matematik

TANGENTLIGNINGER OG LINJEELEMENTER

03. april 2021 af Vasile - Niveau: A-niveau

Hej, er der nogen der kan hjælpe mig med den opgave?

På forhånd tak.

1.Brug dit CAS-værktøj til at tegne linjeelementer for differentialligningen

y'=\frac{y}{x-2}

2.Gæt ud fra linjeelementerne forskriften for 3 lineære funktioner, som er løsninger til differentialligningen.
3.Kontrollér dine gæt ved at indsætte dem i differentialligningen.
4.Vis, at alle lineære funktioner, hvor b = −2a er løsninger til differentialligningen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. april 2021 af MandenMedMangeHatte

Hvad har du problemer med?

Svar #2
03. april 2021 af Vasile

Jeg har fundet et linear -3x+6, hvordan skal jeg kontroller den(pct3) og hvad skal jeg lave til pct 4 med b=-2a ?


Brugbart svar (1)

Svar #3
03. april 2021 af Anders521

#2 

Ad 3) Du kontrollerer dit gæt ved at gøre prøve. Indsæt udtrykket for y og y' i ligningen. Er begge sider ens (måske ved omskrivning), er dit gæt en løsning til ligningen.

Ad 4) Du ved at lineær funktioner kan skrives på formen y = ax + b. I opgaveteksten sættes konstantleddet, dvs b, til at være produktet -2a. Der påtås altså at lineære funktioner med regneforskriften 

                                                                        y = ax + (-2a)

 er løsninger til din ligning. Igen skal du gøre prøve.


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. april 2021 af mathon

                              \begin{array}{ll} y=a(x-2)\\ \begin{array}{l|c} \hline\\ y{\, }'&\frac{y}{x-2}\\\\\hline\\ a&\frac{a(x-2)}{(x-2)}\\\\\hline\\ a&a\\\\\hline \end{array} \end{array}


Skriv et svar til: TANGENTLIGNINGER OG LINJEELEMENTER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.