Matematik

Hjææælppp

08. april 2021 af mathilde098765432 - Niveau: B-niveau

Hej allesammen
Hvordan kan jeg beregne g(5) ud, når opgaven kun oplyser to punkt (0,-1) og (5,g(5)). Hvordan regner jeg y-værdien ud, for g(5), i tredjegrads polynomie. En fil er vedhæftet:)

Tak på forhånd:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. april 2021 af Eksperimentalfysikeren

Så vidt jeg kan se, mangler der nogle oplysninger. Står der f.eks. noget om tangenterne i de to endepunkter?

Du kan under alle omstændigheder bruge en metode, hvor du starter med at skrive udtrykket for g(x) op med bogstaver:

A) g(x) = ax3+bx2+cx+d

Du skal finde de fire værdier for a,...,d.

Du skal finde arealet mellem g og x-aksen of de to x-værdier. Det kræver, at du opstiller integralet (Husk, at kurven er under x-aksen, så integralet er negativt, men arealet positivt.) Heraf kan du opstille en ligning.

Du kender værdien af g(0). Det giver også en ligning.

Så mangler der to ligninger (der er 4 ubekendte, så der skal 4 ligninger til).

B) Hvis det er oplyst, at kurven er punktsymmetrisk om (2½,g(2½)), kan du erstatte den med den rette linie gennem de givne punkter og så finde arealet af det fremkomne trapez. Du skal så bare finde den y-værdi, der giver det rigtige areal. Hvis tangenterne i de to givne punkter har samme hældning, har kurven denne punktsymmetri.


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. april 2021 af Eksperimentalfysikeren

UPS Om igen!

Jeg havde læst galt. V er ikke arealet, men rumfanget.

Hvorfor står der (0,0.3) øverst til venstre?

Der mangler oplysninger. Du har f.eks. ikke skrevet, om der er tale om et omdrejningslegeme. Er der andet, du ikke har skrevet?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. april 2021 af AMelev

Lad være med at lave flere tråde med samme opgave. Du har allerde fået en henvisning i https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2008170 til 
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2007184&page=2#2008149. Se spcielt #15 og #43.


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. april 2021 af Eksperimentalfysikeren

Det er vigtigt, at du giver alle oplysninger. Jeg kunne ikke se noget om, at det eret svømmebasin og at bredden er 3m. Det står i én af de andre tråde.

Når bassinet er 3m bredt og har et rumfang på 22,5m3, er arealet af snittet på langs 22,5m3/3m = 7,5m2.

Du har heller ikke skrevet, at g har vandret tangent i x=0 og x=5. Det bevirker, at kurven er punktsymmetrisk om (2.5,g(2.5)). Arealet af snittet er derfor lig med arealet af det trapez, der dannes, når kurven erstattes af liniestykket fra (0,g(0)) og (5,g(5)). Arealet af et trapez er ½h(g+G), hvor h er højden og g og G er længderne af de to parallelle sider. Du kender h, g(0) og arealet. Så har du alle størrelser, bortset fra g(5) til ligningen. Heraf kan du så finde g(5).


Svar #5
12. april 2021 af mathilde098765432

Jeg har fundet c til at være 0 og d til at være -1, nu mangler jeg at finde a og b, hvordan gør jeg det?


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. april 2021 af AMelev


Skriv et svar til: Hjææælppp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.