Fysik

Hjælp til SRP i Fysik historie

11. april kl. 14:01 af DDIK - Niveau: B-niveau

Hej, jeg sidder i øjeblikket og skriver SRP, har tidligere i opgaven skrevet om hvordan fly fungerer generelt og diskuteret bernoullis ligning om opdrift.

Nu skal jeg beskrive hvilke fysiske faktorerder har betydning for et flys manøvrer i en kampsituation, herunder hvad der påvirker et flys evne til at flyve hurtigt og langsomt, og til at hurtigt kunne øge sin flyvehøjde.

Er helt blank, og kan finde noget nogle steder. Kan nogen hjælpe med nogle gode kilder eller noget.

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. april kl. 17:07 af janhaa


Svar #2
11. april kl. 17:10 af DDIK

Tak for linket, men dette har jeg allerede redegjort for tidligere hen under fysiske principper for flyvning. Jeg ledte mere efter noget såsom hvordan man kan optimere et flys top hastighed og dets mulighed for at bevæge sig hurtigt til sider osv:)

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. april kl. 21:30 af ringstedLC

- Flyets min. fart benævnes "stall speed" og handler bl.a. om opdrift og motorkraft. Maks. fart handler selvsagt også om motorkraft (thrust), luftmodstand og det materiale som flyet er lavet af, da flyet bliver meget varmt pga. friktion med luften.

- Flyets maks. evne til at "trække G" (også uden at piloten besvimer), altså styrken i skroget.

-"Thrust-to-weight ratio" (analogt med HK/kg for biler) siger noget om motorens ydeevne i forhold til flyets vægt. Både F-16 og F-15 med to af F-16's motorer har et forhold på over 1 (afhængigt af fuel og last). De kan derfor stige lodret som en raket eller bruge sin kraft til næsten at stå stille med snuden næsten opad.

https://youtu.be/Oze1i4IQHMU?list=WL&t=65 ses fra jorden en F-22 stige lodret. Læg især mærke til, hvor hurtigt den skifter fra næsten vandret til lige op; det "trækker G". F-22 har såkaldt thrust vectoring. Kraften fra motorerne kan styres i to dimensioner for bedre manøvreegenskaber.

https://youtu.be/AcusEPjE7VA?list=WL ses fra cockpittet en F-16 stige lodret til 15000 fod (ca. 5 km) på 20 s.


Svar #4
11. april kl. 22:20 af DDIK

Tak, det er var nemlig det jeg ledte efter. Men så forstår jeg ikke helt hvad liftkoefficienten skal beskrive. For hvis det er pga thrust to weight ratio at fly kan komme op i højde, hvad er det så liftkoefficienten er?


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. april kl. 23:22 af ringstedLC

Det jeg sagde var kun, at et thrust-to-weight forhold på over 1 muliggør lodret opstigning. Når flyet stiger lodret betyder vinger og opdrift (lift) ikke noget.

Liftkoefficient: https://en.wikipedia.org/wiki/Lift_coefficient

Men ved lavere forhold kan flyet kun lette, hvis det kan skabe nok opdrift.


Skriv et svar til: Hjælp til SRP i Fysik historie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.