Biologi

Celleskrumpning

11. april 2021 af cranberry - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg sidder med følgende eksamensopgave:

En forsker opdager, at de celler, han anvender til forsøg, hyperpolariserer, na°r cellerne skrumper. Han dyrker nu celler i to ska°le tilsat medium svarende til fysiologiske betingelser. Den ene ska°l tilsættes yderligere 10 mM NaCl og den anden ska°l tilsættes yderligere 10 mM glukose.

1.     Redegør for den relative grad af celleskrumpning mellem disse to scenarier.

Mit umiddelbare svar var:

10 mM NaCl: Vand ud af cellen pga. osmose > cellen skrumper

10 mM Glukose er hypoton (da isoton = 300 mM/L) dvs. vand vil diffundere ind i cellen – den vil vokse.

Men facit siger at begge celler vil skumpe (den med NaCl vil skrumpe dobbelt, da den er dobbelt så osmotisk, hvilket også giver mening) ... Men altså synes bare ikke det giver mening når nu den er hypoton?

Nogen der kan give en forklaring på dette?

Egentlig ved nærmere efterregning, får jeg også koncentrationen af NaCl til at være hypoton, da isotonisk NaCl er 9 g/L, og derved:

(9 g/L)/58 g/mol = 0,16 mol/L = 0,32 osmol/L = 320 mOsmol/L (eller sv.t. 160 mM/L) - altså må de 10 mM NaCl som tilsættes være mindre end hvad der normalt findes ekstracellulært i plasma, og dermed må vi få fortyndet vores ekstracullære væske. 

Hvor går min ressonering galt? 


Skriv et svar til: Celleskrumpning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.