Fysik

Beregn inertimoment

12. april 2021 af Amalie1234324 - Niveau: B-niveau

Hej, 

Til opg a, er det ikke I=1/12*M*L^2 hvor jeg kender L og M.. Men hvad skal jeg bruge oplysningen til omdrejningspunktet til?

Til opg b skal jeg så bruge  I=2/5*M*R^2 eller 2/3*M*R^2?

Og så er deet vel bare at sætte de kendte tal ind hvor vi kender M og R?

Vedhæftet fil: rotere.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. april 2021 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. april 2021 af peter lind

a) Det kommer jo an på hvad der er omdrejningspunktet. Hvis det er om cetrum af stangen og vinkelret på stangen er det formlen du skal bruge. Om et endepunkt er det noget andet nemlig m*L2/3

b)En kugle med omdrejning omkring centrum er det 2*m*R2/3


Svar #3
12. april 2021 af Amalie1234324

Så b er rigitg, og a der må det vel være omdrejningspunkt om centrumet af stangen(jeg ved det ikke). Men hvad med den ekstra information 30 omgange per mint. Hvad skal den bruges til?


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. april 2021 af peter lind

Det skal ikke bruges til noget. Er der ikke yderligere spørgsmål ?


Svar #5
12. april 2021 af Amalie1234324

Nope, jeg har vedhæftet opgaverne som de er. Har taget screenshot af dem. Men synes bare at det var for nemt. Men hvordan ved man enlig hvilken inertimoment der skal bruges til kuglen, når man ikke ved om den er fyldt eller tom? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. april 2021 af peter lind

Hvis der ikke står noget går jeg ud fra at det er en massiv kugle. Hvis det kun er skallen bliver det også anderledes så er inertimomentet m*r2


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. april 2021 af ringstedLC

Der nævnes "En kugle er massiv og ...". Kugler er iøvrigt massive i modsætning til kugleflader som du havde i en anden opgave.

Stangen er homogen og her bruges formlen for en cylinder og ikke en cylinderflade. En cylinder har ikke noget centrum, men den har sin egen akse, den kan rotere om.

For at beregne/definere inertimomentet for et orienteret legeme må en rotationsakse kendes.

Kun kuglen og kuglefladen er ikke orienterede legemer og derfor kan deres rotation kun være omkring centrum. Dette må ikke misforståes; hele kuglen kan selvfølgelig rotere om noget andet end sig selv, men det er en anden snak.


Svar #8
12. april 2021 af Amalie1234324

Mange tak :)


Svar #9
13. april 2021 af Amalie1234324

bare for at være sikker så blev det 

Til opg a I=1/12*M*L^2 ?


Svar #10
13. april 2021 af Amalie1234324

bare for at være sikker så blev det til opg a at der skla bruges denne  I=1/12*M*L^2 ?

Du sagde følgende" Der nævnes "En kugle er massiv og ...". Kugler er iøvrigt massive i modsætning til kugleflader som du havde i en anden opgave." 

Da du sammenlignet med en anden opgave som jeg havde før, mente du denne(den er vedhæftet)?

Vedhæftet fil:ka.PNG

Svar #11
13. april 2021 af Amalie1234324

? Plizz kan nogen svar


Svar #12
13. april 2021 af Amalie1234324

Kan jeg få et svar?


Svar #13
13. april 2021 af Amalie1234324

??


Brugbart svar (0)

Svar #14
13. april 2021 af ringstedLC

Du har to tråde med samme overskrift. Det var den anden, jeg mente.

Vedr. den aktuelle formel; læs nu opgaven grundigt igennem og tænk over hvad en stangs/cylinders egen akse egentlig er. Tip: Jordens egen akse for dens rotation går gennem Nord- og Sydpolen.

Find så igen den tidligere foreslåede oversigt over inertimonter på Wikipedia og se, om formlen er den rigtige.


Svar #15
13. april 2021 af Amalie1234324

"Du har to tråde med samme overskrift. Det var den anden, jeg mente." Mener du den vedhfætet(har lige vedhæftet den )

Vedhæftet fil:denne..PNG

Svar #16
13. april 2021 af Amalie1234324

og jeg har i min formelsamling følgende inertimomenter. Så tænker det må være den gule får så kan den rotere om sig selv. Men det kan den anden ikke, altså den ved siden af

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Svar #17
14. april 2021 af Amalie1234324

?? Hjælp til at forstå opgaven se svar 16


Brugbart svar (0)

Svar #18
14. april 2021 af ringstedLC

De blå akser er rotationsakser for de forskellige situationer. Du har fem situationer for en cylinder, hvoraf (e) og (g) udelukkes, da stangen er homogen (hver cm3 af dens rumfang har samme masse).

Bemærk at radius ikke indgår i (a) og (b), mens dens indgår i (f) (og i (e) og (g)).

Inertimomentet for et legemes rotation handler om hvormeget masse der i en afstand fra rotationsaksen, svinger rundt.

Dette ses nok bedst ved at sammeligne (f) og (g). Forestil dig en massiv cylinder med samme masse og radius som et rør. Irør = 2Icyl  fordi hele rørets masse ligger i afstanden R fra aksen.

(a): Hele M er maks. ½ L fra aksen. Den del af massen, der er længst fra aksen betyder mest for momentet, da L er i anden potens.

(b): Hele M er maks. L fra aksen. Med samme værdier er I fire gange større end i (a).

Læg mærke til, at her må rot.-aksen i begge tilfælde defineres, da vil ellers ikke ved, om hvad der roteres.

Tænk over hvilken af de to akser du helst ville holde, når cylinderen svinger rundt.

(f): Hele M er maks. R fra aksen som er cylinderens egen akse.

Her behøves ingen definition af rot.-aksen. Der er kun én akse, der ligger i afstanden R fra alle punkter på cylinderfladen.

Tilsvarende for kuglen; den kan kun rotere om én akse, der ikke kræver definition, nemlig en akse gennem centrum.

a) "egen akse" og homogen ⇒ formel (f).

b) Ingen akse nævnes og massiv ⇒ formel (h).


Svar #19
15. april 2021 af Amalie1234324

Mange tak for forklaringen :)


Skriv et svar til: Beregn inertimoment

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.