Kemi

Beregning af pH af syre uden kendt koncentration

19. april 2021 af kemila - Niveau: B-niveau

Hej :-)

Jeg har fået til opgaven: Beregn pH i den rene syreopløsning ved hjælp af syrens koncentration og formlen for middelstærk/svag syre.

Her vil jeg bruge formlen: pH = 1/2*(pKs-log(c_s))

Men problemet er at jeg ikke kender koncentrationen af den eddikesyre, som er blevet brugt til forsøget. Og hele opgaven går ud på at finde syrens koncentration, men jeg er usikker på hvordan jeg gør. 

Der er blevet brugt 25 mL eddikesyre til forsøget. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2021 af Heptan

Beregn syrens koncentration.

- Lad os beregne stofmængden (n) af 25 mL (vandfri) eddikesyre:
(OBS: du siger du ikke kender koncentrationen af eddikesyre, og det er et problem. Måske står det i vejledningen? For nu, lad os antage at det er en 100% eddikesyreopløsning, dvs. vandfri)

Eddikesyre densitet: 1,05 g/mL

m = V*ρ = 25 mL * 1,05 g/mL = 26,25 g

Eddikesyre molarmasse: 60,052 g/mol

n = m/M = 26,25 g/(60,052 g/mol) = 0,4371 mol

- Til sidst beregner vi syrens koncentration:

c = n/V

Vi har lige beregnet stofmængden n, men du må finde volumen af "den rene syreopløsning". Er det bare 25 mL, eller hældte I det ned i en kolbe vand?


Svar #2
21. april 2021 af kemila

Tak!

Jeg har ikke selv lavet forsøget pga. corona, så har bare fået til opgave at løse denne opgave. Men ud fra vejledningen står der intet om, at de 25 mL eddikesyre er hældt ned i en kolbe med vand...


Svar #3
21. april 2021 af kemila

Men der står dog dette i vejledningen under kemikalier: CH 3 COOH(aq), eddikesyre-opløsning i ukendt koncentration (omkring 0,08 M, dvs. lagereddike fortyndet 1:10)


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. april 2021 af Heptan

Ok, så må du vel bruge 0,08 M som koncentration.


Svar #5
22. april 2021 af kemila

Jeg har vedhæftet øvelsesvejledningen - hvis du læser den igennem vil du så stadig sige, at jeg bare skal indsætte 0,8 M på c_s plads i formlen?

På forhånd mega mange gange tak for hjælpen!! :-)

Vedhæftet fil:Titrering.docx

Brugbart svar (0)

Svar #6
23. april 2021 af Heptan

Formålet med en titrering er altid at bestemme en nøjagtig koncentration.

Du skal bruge resultaterne fra NaOH tabellen til at tegne en titrerkurve (opg. 1) og så bestemme ækvivalenspunktet (opg. 2). I ækvivalenspunktet er molforholdet mellem syre og base 1:1, så du kan bruge formlen

n = cV

til at bestemme stofmængden af NaOH i ækvivalenspunktet, som er lig stofmængden af eddikesyre. Så kan du beregne koncentrationen af eddikesyre med formlen

c = n/V

hvor V = 0,025 L.


Skriv et svar til: Beregning af pH af syre uden kendt koncentration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.