Biologi

Kønsbundet recessivt nedarvet sygdom

24. april 2021 af Alrighty - Niveau: C-niveau

Hvordan ved jeg, at om et kønsbundet kromosom er recessivt eller dominant? På det ene kromosom er der en kønsbundet recessivt nedarvet sygdom, og jeg skal bestemme chancen for, at deres barn får sygdommen - men det afhænger vel af, om det andet kromosom er dominant eller recessivt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2021 af ringstedLC

Ofte er det opgivet i opgaven, men ellers må du selv søge info.

Ved recess. nedarvning skal begge forældre bære egenskaben for at den kan  "slå ud" i barnet.

Kromosomer er hverken dominante eller recessive.


Svar #2
24. april 2021 af Alrighty

https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=165&loopRedirect=1

Her står, at ved mænd behøver det kun at være 1 kromosom der bærer sygdommen. Endvidere står der, at kønsbundet nedarvning er det samme som autosomal nedarvning for kvinder, hvilket jo betyder at det afhænger af om allelen er dominant eller recessiv. Sygdommen er recessiv (det er ift. rød-grøn farveblindhed jeg søger info) - men det betyder vel, at det afhænger af, om det andet allel er recessivt og dominant, for at jeg kan finde ud af, om sygdommen viser sig i fænotypen? - og det står der ikke noget om


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. april 2021 af ringstedLC

Rød-grøn farveblindhed er X-bunden og recess.

Det vil sige, at drenge (X+Y krom.) kun arver farveblindheden efter deres mor, mens piger (X+X kromo.) arver den efter begge forældre.

Med to bærende forældre (⇒ faren er farveblind, moren har normalsyn):

- En pige (X+X krom.) vil blive farveblind, hvis hun arver sin mors syge kromosom. Farens X krom. er jo sygt.

- En dreng (X+Y krom.) vil blive farveblind, hvis han arver sin mors syge kromosom.

Det giver samme sandsynlighed.

Med to tilfældige forældre, der ikke er farveblinde:

- En pige bliver ikke farveblind, selvom hun skulle arve et sygt krom. fra moren. Fordi sygdommen er recess. og farens X krom. er raskt, da han har normalsyn.

- En dreng; som i "bærende".

Her er sandsynlighederne forskellige.

Sandsynligheden for at arve hvert af de to slags kønskromosomer er ca. 50%.

Det medfører, at en bærende mor statistisk set vil give 50% farveblinde drenge, mens en syg mor vil give 100%, uanset farens genotype.

Omvendt vil de to mødres døtre være raske, hvis blot faren ikke er syg.


Skriv et svar til: Kønsbundet recessivt nedarvet sygdom

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.