Studievejledning

struktur af læsning

07. maj 2021 af Samfundsfagsfidusen

Hej 

Hvordan vil i strukturere en dag med læsning?

Synes ikke jeg kan læse ordentligt i løbet af dagen. Hvordan læser i? altså med hensyn til pauser, hvor mange timer/minutter i læser af gangen og alt det er.

Vil gerne have lært som meget som muligt i løbet af en dag. Hvor mange timer er det optilmalt at læse som htxer hvis jeg gerne vil have gode karakter til at komme ind på medicin. 

evt. hvilke metoder læser i når i skal lærer noget?

(Hvis nogen evt. træner. Træner i så morgen eller aften? Jeg føler mig tit helt slidt) 


Brugbart svar (2)

Svar #1
07. maj 2021 af Jones2929

Jeg plejer at træne om aftenen, men det svinger også fra person til person.

Hvis man ikke træner alt for hårdt sker der nok ikke noget ved, at man træner om aftenen. Dog skal man være opmærksom på, at man ved hård træning godt kan blive træt på sådan en måde, at man ikke sover bedre, men faktisk sover værre, da man lægger mærke til sine muskler og den stress, de er blevet udsat for. Nogle gange kan det være bedre at træne om morgenen, men det svinger fra person til person og træning til træning

Med læsning: det er måske et kedeligt svar, men du bliver nok nødt til at gøre det, som passer dig bedst. Som en semi-træt 3.g'er laver jeg som regel mine lektier og afleveringer om aftenen, da dette er tidspunktet, hvor tiden "tvinger" mig til at lave mine afleveringer og læse mine lektier. Dog er jeg ikke en "slacker", men laver mine ting ordentligt. Hvis du vil læse medicin, kræver det måske lidt mere planlægning. 

Der er ikke ét korrekt svar på, hvor meget tid du skal bruge og hvordan du skal planlægge din tid. Dette bliver du nødt til at afprøve selv og eksperimentere med gennem din tid på gymnasiet. Dog skal du passe lidt på: du siger, at du vil lære så meget som muligt gennem en dag. Et godt råd er, at mindre er mere nogle gange. Man kan ikke altid lære mere ved at presse sig selv mere og mere. Husk pauser, din fritid og andre interesser. Uanset hvad du kommer frem til, så er en god balance vigtig for at holde hovedet skarp og karaktererne høje


Brugbart svar (1)

Svar #2
07. maj 2021 af Skaljeglavedinelektier

Prøv nogle læseteknikker af. Da jeg startede på gymnasiet fik jeg 4 og 7 i de fleste fag, men jeg fandt en studieteknik, der virkede og fik et snit på over 12. 

Da jeg startede på medicin fik jeg 7, men mit gennemsnit for bacheloren var på over 10. 

Det jeg vil frem til er, at man bliver nødt til at finde ud af, hvad der virker for en selv og være villig til at tilpasse sig. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. maj 2021 af Krollo (Slettet)

En ting som jeg gerne vil understrege er, hvor overvurderede noter er. Fordelen ved det at tage noter varierer bestemt en del fra fag til fag. I et stort fag som matematik tager jeg f.eks. aldrig noter, og jeg har ingen problemer med at følge med eller forstå, og mine karakterer er jeg bestemt tilfreds med. Det hele står jo i bøgerne alligevel, og man husker som regel det hele bare ved at følge med. Personligt mener jeg kun, at noter er en fordel, hvis der er tale om en lang læselektie. Hvis lektien er ekstra svær, kan det faktisk forstyrre din læserytme og dermed din forståelse, hvis du skal holde pauser for at tage noter - så lad enten være med at tage noter eller læs teksten to gange i dette tilfælde, hvor du skriver noter anden gang, du læser. Normalt tager jeg kun noter til lektien i fagene dansk, historie og tysk. Et fag som engelsk kan være rigtig let for mange, og hvad der er let at huske og forstå er måske ikke værd at notere.

For at vende tilbage til dit spørgsmål ville jeg bare sige, at mange spilder en stor del af deres tid ved at tage ubrugelige noter til lektien. Dog mener nogle, at man husker den bedre, hvis man tager noter, hvilket måske også passer, men det er ofte bare spild, mener jeg.


Svar #4
10. maj 2021 af Samfundsfagsfidusen

tusind tak for jeres råd alle sammen jeg vil helt klart kunne bruge dem :) 


Skriv et svar til: struktur af læsning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.