Matematik

Konvergens

13. maj 2021 af K22 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. Jeg har brug for hjælp til opgave c) og d). Jeg har lavet dem, men jeg er usikker på, om jeg har forstået det korrekt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2021 af AMelev

Læg alt det op, du har lavet, så vi ikke behøver at bruge unødig tid.
NB! Billede eller pdf.


Svar #2
13. maj 2021 af K22

Jeg ønsker ikke at lægge det op som PDF, da jeg ikke vil have, at det skal ses som plagiat. Men jeg kan prøve at ridse noget af det op. I c) har jeg gjort det sådan, at jeg har undersøgt grænseværdien for tilfældet b=6/5 og b=-6/5. Her har jeg fået 1. Hvis b>6/5 eller b>-6/5 divergere den mod uendelig.


I d) har jeg brugt to sætninger, som siger noget om grænseværdier for delfølger og begrænsede talfølger.

Svar #3
13. maj 2021 af K22

Man sætter jo b til at være numerisk. Det har vi fra opgave b).

Brugbart svar (0)

Svar #4
13. maj 2021 af Ledaniel

I delopgave c er der tre tilfælde - de værdier for b hvor talfølgen divergerer, de værdier for b hvor talfølgen konvergerer og den ene værdi for b, som gør at talfølgen er begrænset. Når du har fundet de værdier, bruger du definitionen af konvergens af talfølger, til at vise din påstand.

Delopgave d bør være lige til, når du har løst delopgave c. Hint: Del det igen op i tre tilfælde; hvad er relationen mellem en konvergent talfølge og dens defølger? Hvad siger Bolzano-Weierstrass om det tilfælde hvor talfølgen er begrænset? Det burde stå i din lærebog. 

Det er hints jeg kan give ved første øjekast. 


Svar #5
13. maj 2021 af K22

Mange tak for dit svar, Søren :-). Jeg er kommet frem til, at de værdier for b, hvor talfølgen divergerer er, når b > 6/5 eller b < -6/5. For så er |b * z| > 1. De værdier for b, hvor talfølgen konvergerer er, når b =6/5 eller b= -6/5. 

Er det også rigtigt forstået, at følgen er begrænset for b i intervallet [-6/5, 6/5] ? For så tænker jeg godt, at jeg kan lave resten af d).


Brugbart svar (1)

Svar #6
13. maj 2021 af Ledaniel

Det lyder til at du har godt fat i det.

Dog skal du genoverveje for hvilke værdier for b hvor talfølgen konvergerer. 

Ved første øjekast får jeg i delopgave 1.b\tiny |a_n|=\left|b\frac{5}{6}\right|^n 

Hvis vi antager at \tiny |b|=\frac{6}{5} kan vi jævnføre delopgave 1.b, hvor vi har at \tiny |a_n|=1. Derfor er \tiny \{a_n\}_{n\in\mathbb{N}} en begrænset følge. Det følger da af Bolzano-Weierstrass, at \tiny \{a_n\}_{n\in\mathbb{N}} har en konvergent delfølge.

Det handler ikke nødvendigvis om intervallet, og jeg ville faktisk ikke mene at talfølgen er begrænset i alle værdier i det interval du nævner.

Jeg har ikke lige tid til at gå i dybden med opgaven, men jeg håber det hjælper dig på rette vej. 


Svar #7
13. maj 2021 af K22

Men konvergerer den ikke for b = 6/5 eller b = -6/5, som jeg har skrevet? Og for -6/5 < b < 6/5 ?


Brugbart svar (1)

Svar #8
13. maj 2021 af Ledaniel

Jo, du har ret.

Jeg kan godt se hvad du mener - det er mig der har kigget på opgaven for hurtigt. 


Svar #9
13. maj 2021 af K22

Men den er altså ikke begrænset for b i [-6/5,6/5]? Kun for IbI=6/5?

Brugbart svar (0)

Svar #10
15. maj 2021 af AskTheAfghan

Det komplekse tal z kan skrives som z = (5/6)exp(iπ/6), så man får an = (5b/6)nexp(iπn/6). Læg mærke til, at {exp(iπn/6)}n aldrig konvergerer, så hav det i mente.

Man har an → 0 hvis og kun hvis |an| → 0 hvis |5b/6| < 1, dvs. hvis |b| < 6/5. Hvis |b| ≥ 6/5, vil {an} divergere. Den sidste skyldes, at en kompleks følge divergerer hvis og kun hvis mindst en af de følgende er opfyldt: enten dens realdel eller imaginærdel divergerer.

Til den sidste delopgave, kan man let se, at {|an|}n er den største reelle delfølge af {an}n, i den forstand, at enhver reel delfølge af {an} er en delfølge af {|an|}n, så alle disse delfølger konvergerer hvis |b| ≤ 6/5.


Skriv et svar til: Konvergens

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.