Matematik

sætte udenfor parentes (algebra)

14. maj 2021 af nutellaelsker - Niveau: C-niveau


Kan nogen hjælpe mig med at sætte fælles faktorer udenfor parentes i den her algebra opgave?

mn6 - m7n4 +  m4n9 

jeg har virkelig prøvet, men uden held. Facit siger at det skal give mn4 (n- m6 + m3n5) men jeg forstår ikke hvordan man er kommet frem til det.


 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2021 af mathon

     \small \begin{array}{lllllll}&& mn^6-m^7n^4+m^4n^9={\color{Red} mn^4}\cdot n^2-{\color{Red} mn^4}\cdot m^6+{\color{Red} mn^4}\cdot m^3n^5={\color{Red} mn^4}\left ( n^2-m^6+m^3n^5 \right ) \end{array}


Svar #2
14. maj 2021 af nutellaelsker

Hej sorry for mit sene svar. Tak for hjælpen, selvom jeg ikke lige forstår det helt endnu og det er altså også fordi jeg synes at algebra vrider min hjerne. Jeg ved ikke om du har muligheden men kan du hen over weekenden forklare mig hvordan du har regnet dig frem til det? Jeg ville være så taknemlig for det mathon. Kan vi evt snakke om det over skype eller lign bare sådan et par minutter?  Jeg vil gerne give penge for det.


Svar #3
14. maj 2021 af nutellaelsker

Jeg kan godt se hvordan du har gjort det og det er også rigtigt fordi facit giver det samme, men det er mere at jeg forstår ikke hvorfor du har gjort det på den måde.


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. maj 2021 af ringstedLC

#3: Det er en god måde, så tager den lige i detaljer:

\begin{align*} m\cdot n^6-m^7\cdot n^4+m^4\cdot n^9 &= \\ \underset{\textup{f\ae ll.-fakt.}}{\underbrace{m}}\!\cdot \left (\tfrac{m}{m}\cdot n^6-\tfrac{m^7}{m}\cdot n^4+\tfrac{m^4}{m}\cdot n^9 \right ) &= \\ m\cdot \left (n^6-m^6\cdot n^4+m^3\cdot n^9 \right ) &=\quad ,\;\frac{a^r}{a^s}=a^{r\,-\,s} \\ m\cdot \underset{\textup{f\ae ll.-fakt.}}{\underbrace{n^4}}\!\cdot \left (\tfrac{n^6}{n^4}-m^6\cdot \tfrac{n^4}{n^4}+m^3\cdot \tfrac{n^9}{n^4} \right ) &= \\ m\cdot n^4\cdot \left (n^2-m^6+m^3\cdot n^5 \right )&=\underset{\textup{f\ae ll.-fakt.}}{\underbrace{m\,n^4}}\!\cdot \left ( n^2-m^6+m^3\,n^5 \right ) \end{align*}


Svar #5
17. maj 2021 af nutellaelsker

#4 ringstedLC. master hvorfor har du ikke hjulpet mig 1 uge før haha? jeg kan ikke beskrivee dig hvor glad jeg er nu over endelig at have fattet noget så nemt som at sætte fælles faktorer udenfor parentes. Tusind tak for forklaringen. Jeg sætter også rigtig stor pris på at du har givet dig tid til at forklare i detaljer <3 <3 <3 


Skriv et svar til: sætte udenfor parentes (algebra)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.