Fysik

Forskel på fysik fra folkeskole til gymnasiet

29. maj 2021 af Quarr - Niveau: 9. klasse

Det er min overskrift jeg gerne vil have svar på! :-) :-D

Mange tak på forhånd! I er nogle gode hjælpere her på portalen! :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. maj 2021 af ringstedLC

Prøv at se andres opgaver/spørgsmål i kategorien "Fysik" og sammenlign dem med dine egne opgaver.


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. maj 2021 af Jones2929

Gik i folkeskolen for 3 år siden. Mit svar er muligvis uaktuelt. 

I min oplevelse har fysik været anderledes på den måde, at det b.la. har været et mere præcist fag. I folkeskolen var fysik (på min skole, i hvert fald) slået sammen med kemi, så det svingede hvilket fag, man i virkeligheden havde. Nogle ting undervises man i i begge fag, men opdelingen var ikke tydelig. 

En anden ting er, at faget er en hel del mindre overfladisk. Det er ikke fordi, at det så er super svært, men det bliver mere konkret. I folkeskolen oplevede jeg, at faget nogle gange var en smule "upræcist", fordi man ofte lærte om forskellige fænomener eksempelvis, men ikke i dybden lærte *hvordan* og *hvorfor* de fænomener skete.

I min oplevelse har det gjort faget mere nydeligt, fordi det giver mere mening. Jeg syntes faktisk at der var meget, som ikke gav mening i folkeskolen. Det var i princippet nemmere, men meget gav ikke mening for mig, fordi det kun blev undervist på et overfladisk niveau. 

NB: det er en fortsættende udvikling (og har hele tiden været det), men jeg har et indtryk af, at meget folkeskole-stof i forskellige naturvidenskabelige fag er blevet hårdere end det var for nogle år siden. Måske er forskellen mindre i dag


Svar #3
29. maj 2021 af Quarr

#1

Der er mere matematik i kategorien "fysik" Ringsted!!! :-D :-)

#2

Alligevel, så mange gange tak for dine delte meninger herinde, Jonas! :-) Meget af det du skriver kan jeg selv genkende! :-) :-D

- - -

Ja

 


Brugbart svar (1)

Svar #4
30. maj 2021 af Eksperimentalfysikeren

I gymnasiet benytter man differential- og integralregning i fysikken. Det gør det muligt at gå mere i dybden med en del fysiske fænomener. Man kommer også ind på fænomener som sammenstød mellem to objekter og roterende legemer.


Svar #5
30. maj 2021 af Quarr

#4
I gymnasiet benytter man differential- og integralregning i fysikken. Det gør det muligt at gå mere i dybden med en del fysiske fænomener. Man kommer også ind på fænomener som sammenstød mellem to objekter og roterende legemer.

Mange tak! Meget glad for du mange gange hjælper mig med det jeg spørger efter! :-D :-)
- - -

Ja

 


Brugbart svar (2)

Svar #6
30. maj 2021 af Miablisby

Man skal udføre  mange forsøg og så skal man skrive flere siders rapporter bagefter. Der indgår desuden rigtig meget matematik i fysikken især på B og A niveauet. :)


Brugbart svar (1)

Svar #7
30. maj 2021 af OliverHviid

Som andre har nævnt, så er det vigtigt at pointere at matematik er fysikkens sprog. En anden ting er at der faktisk er opgaveregning i fysik i gymnasiet. Nu kan jeg ikke kommentere hvordan fysik er i folkeskolen nu om dage, men dag jeg gik i folkeskolen (jeg gik ud i 2015), så var der ingen opgaveregning; der var måske et par formler hist og her, men ikke noget man konkret skulle regne på - dette ændrer sig altså i gymnasiet hvor man skal løse opgaver.

Hvis du spørger mig så er gymnasiefysik langt, langt mere interessant end det man laver i folkeskolen.


Svar #8
31. maj 2021 af Quarr

#6

Man skal udføre  mange forsøg og så skal man skrive flere siders rapporter bagefter. Der indgår desuden rigtig meget matematik i fysikken især på B og A niveauet. :)

#7

Som andre har nævnt, så er det vigtigt at pointere at matematik er fysikkens sprog. En anden ting er at der faktisk er opgaveregning i fysik i gymnasiet. Nu kan jeg ikke kommentere hvordan fysik er i folkeskolen nu om dage, men dag jeg gik i folkeskolen (jeg gik ud i 2015), så var der ingen opgaveregning; der var måske et par formler hist og her, men ikke noget man konkret skulle regne på - dette ændrer sig altså i gymnasiet hvor man skal løse opgaver.

Hvis du spørger mig så er gymnasiefysik langt, langt mere interessant end det man laver i folkeskolen.

Mange tak for jeres svar! Nu ved jeg mere hvad det kommer til at dreje sig om! :-) :-D

 Hav en god dag! :-D :-)

- - -

Ja

 


Skriv et svar til: Forskel på fysik fra folkeskole til gymnasiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.