Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

(måske) simpelt spørgsmål vedr. opgave med ligevægtspris og mængde ved oplægning af afgift.

08. juni 2021 af friskmikro - Niveau: Universitet/Videregående

Hej studieportalen

Jeg sidder med en opgave der driller og håber nogen kan enlighten mig med løsningen. Det er delopgave c i den vedhæftede fil og der er tale om mikroøkonomi på erhvervsøkonomistudiet på AU. 

Vi får at vide at der pålægges en skat på huslejen, normalt ville jeg tænke denne skal sættes på den inverse udbudskurve da udlejerne da må sætte prisen op. (som i eksemplet her: https://www.mikrokogebogen.dk/131-opkrvning-af-skat--afgift-ekstra-c1pyk)

Mit problem er at vi i formlen for udbuddet ikke har P, altså Qs er fast ved 2000 og jeg kan derfor ikke gennemskue hvordan vi skal isolere P og pålægge afgiften her?.

Rent intuitivt tænker jeg at de har 2000 huse de altid vil udleje (de har ikke tænkt sig at rive dem ned), efterspørgslen er givet ved 8000-P, hvorfor de altid vil have en pris på 6000 for at udleje samtlige boliger, da dette nødvendigvis må maksimere indtægten, men jeg kan ikke gennemskue hvordan jeg skal komme frem til dette hvis det er korrekt. Og i så fald vil udlejer så modtage 5000 af de 6000.

Nogen der kan gennemskue det? 

Bh.

Vedhæftet fil: opgave.png

Skriv et svar til: (måske) simpelt spørgsmål vedr. opgave med ligevægtspris og mængde ved oplægning af afgift.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.