Kemi

organisk kemi reaktion

18. juni 2021 af Amalie1234324 - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg er igang med at læse op til organisk kemi og jeg er ikke sikker på om det jeg laver er rigtigt. Har i eventuelt et program så man kan bruge til at finde svaret/resultatet?. 

Men jeg ahr ivertfald svaret NAOH til reagens 1 CH3 og REAGENS 2 er NaOH, reagens 3 so4 eller br(generelt noget negativt der kan fjerne det ekstra hydrogen)

Kan nogen hjælpe? :)

Vedhæftet fil: hjæ.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juni 2021 af Heptan

Jeg kender ikke nogle gratis programmer til at finde svaret på den type opgaver. Men du kan læse om organiske reaktioner mange steder online, fx https://www.masterorganicchemistry.com/2015/12/10/reactions-of-grignard-reagents/. Eller søge på google, fx "oxidation of alcohol to aldehyde".

I trin 1-2 skal dannes en carbon-carbon binding, så det begrænser udvalget af reaktioner. Udgangsstoffet genkendes som et Grignard udgangsstof. Tilsæt Mg i (1) og der dannes Ph2CHMgBr. Det reagerer i (2) med formaldehyd, H2C=O og danner alkoholen. Den kan oxideres mildt i (3) med fx MnO2.


Skriv et svar til: organisk kemi reaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.