Matematik

Paralelle vektorere

16. september kl. 21:08 af Guleroden1 - Niveau: B-niveau

Hvordan løser jeg denne her opgave uden at sidde og gætte mig frem til hvad t kan være?

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. september kl. 21:15 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #2
16. september kl. 21:18 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textup{solve}\left ( \textup{det}\left ( \begin{bmatrix} 9 & 3t\\ -2&t-3 \end{bmatrix} \right )=0,t \right ) \end{array}

Svar #3
16. september kl. 21:20 af Guleroden1

det er uden hjælpemidler dsv

Svar #4
16. september kl. 21:27 af Guleroden1

\small \begin{array}{lllll} \textup{solve}\left ( \textup{det}\left ( \begin{bmatrix} 9 & 3t\\ -2&t-3 \end{bmatrix} \right )=0,t \right ) \end{array}

det er uden hjælpemidler dsv

Brugbart svar (0)

Svar #5
16. september kl. 21:38 af mathon

Når to vektorer er parallelle, er deres determinant lig med nul:

\small \begin{array}{lllll} \begin{bmatrix} 9 &3t \\ -2&t-3 \end{bmatrix}=0\\\\ 9\cdot \left ( t-3 \right )-(-2)\cdot 3t=0\textup{ ...} \end{array}

Svar #6
16. september kl. 21:45 af Guleroden1

Når to vektorer er parallelle, er deres determinant lig med nul:

\small \begin{array}{lllll} \begin{bmatrix} 9 &3t \\ -2&t-3 \end{bmatrix}=0\\\\ 9\cdot \left ( t-3 \right )-(-2)\cdot 3t=0\textup{ ...} \end{array}

Ja, og så er t lig med 9/5, men jeg skal oplyse 2 t'er og hjælpemidler er ikke tilladt, så jeg kan ikke solve

Brugbart svar (0)

Svar #7
16. september kl. 23:11 af ringstedLC

\begin{align*} \vec{\,a} \parallel \!\vec{\,b}&\Rightarrow \vec{\,a} \parallel \!-\vec{\,b} \\ \binom{9}{-2} \parallel \!\binom{3t}{t-3}&\Rightarrow \binom{9}{-2} \parallel \!\binom{3\,(-t)}{-(t-3)} \\ \textup{det}\Bigl(\vec{\,a}, \vec{\,b}\Bigr)=0 &\;\;,\;\textup{det}\Bigl(\vec{\,a}, -\vec{\,b}\Bigr)=0 \\ 9\cdot (t-3)-(-2)\cdot 3t=0 &\;\;,\; 9\cdot \bigl(-(t-3)\bigr)-(-2)\cdot 3\,(-t)=0 \\ t=\tfrac{9}{5} &\;\;,\;t=-\tfrac{9}{5} \end{align*}

Skriv et svar til: Paralelle vektorere

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.