Fysik

Hvad skyldes afvigelse i resistansværdi?

26. september 2021 af AliceiEventyrland (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har lavet et forsøg hvor jeg prøver at eftervise Ohms lov ved at ændre strømstyrke og måle spændingsforskel. Det har jeg lavet en graf over hvor resistansen som jo er hældningskoefficient har en afvigelse på 5% fra den teoretiske værdi.

Jeg undrer mig over hvad afvigelsen kan skyldes? Tab af energi? 


Brugbart svar (2)

Svar #1
26. september 2021 af ringstedLC

Teori er én ting, praksis er ofte noget lidt andet.

I teorien er ledninger m.m 0 Ω. Det er de som bekendt ikke i praksis.

Når strømmen er stor er spændingsfaldet over ledningerne også relativt stort. Hvis du så ikke måler spændingsfaldet over selve modstanden giver det en fejl.

Selve modstanden har en positiv temp.-koefficient. Det vil sige, at når den opvarmes pga. den afsatte effekt, så stiger dens værdi, - ikke meget, men den stiger.

Modstanden har også en tolerance. Det vil sige, at dens faktiske værdi ligger indenfor dens påtrykte værdi ± fx 1%.

Faktisk er Ohm's lov udledt ved praktiske forsøg i stil med det som du har lavet, og er derfor ikke en "rigtig" lov.

Hvis du har et billede af forsøgsopstillingen eller blot en forsøgsbeskrivelse og data, kan vi måske komme med flere bud.


Skriv et svar til: Hvad skyldes afvigelse i resistansværdi?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.