Fysik

Cirkelbevægelse

27. september 2021 af anoonyum342 - Niveau: Universitet/Videregående

Nogen der ved hvordan man løser følgende opgave? Jeg kom frem til et resultat, men det er ikke det samme. Opgaven: "En jævn cirkelbevægelse bliver udført med en periode på T i en cirkel med radius R. Hvad skal perioden være hvis legemets acceleration skal halveres?"

Min løsning:

Jeg sagde: a=r*ω2 og ω= 2π/T som giver: a=r*(2π/T)2 = r*4π2/T2 En halveret acceleration giver:

(1/2)*a=(1/2)*(r*4π2/T2)

(1/2)*a=2π2r/T2

Men svarmulighederne er: a) T/4, b) T/2, c) T/√2, d) (√2)*T, e) 2T, f) 4T

Og ingen af disse muligheder giver mit svar. Måske skal jeg blot reducere mit, men jeg er ikke helt sikker hvordan, eller måske er jeg helt forkert på den. Jeg ville værdsætte noget hjælp, tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. september 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du har helt korrekt

a=r*(2π/T)2 = r*4π2/T2

Du skal finde en ny periode, T½, der giver accelerationen a/2:

(1/2)*a=r*4π2/T½2

Hvis du ikke indfører T½, har du to betydninger af T, nemlig den første periode og den anden periode.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. september 2021 af mathon

               \begin{array}{llllll} a_1=\frac{4\pi^2}{{\mathbf{{\color{Red} T_1}}}^2}\cdot r\\\\ a_2=\mathbf{{\color{Blue} \frac{1}{2}}}\cdot a_1=\frac{1}{2}\cdot \frac{4\pi^2}{{T_1}^2}\cdot r=\frac{4\pi^2}{2\cdot {T_1}^2}\cdot r=\frac{4\pi^2}{\left (\mathbf{{\color{Red} \sqrt{2}\cdot {T_1}}} \right )^2}\cdot r=\frac{4\pi^2}{ {\mathbf{{\color{Red} T_2}}} ^2}\cdot r \end{array}


Skriv et svar til: Cirkelbevægelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.