Fysik

Find friktionskoefficient

03. oktober 2021 af Idunidun (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej :)

Er der en venlig sjæl som kan hjælpe mig med at nedenstående opgave, da jeg er gået lidt i stå med hvor jeg skal starte

Opgave: 

En slæde, der er bibragt en hastighed på 4 m/s, overlades til sig selv og bevæger sig derefter 40 m på en vandret isflade, inden den stopper. Beregn friktionskoefficienten mellem slæde og is ? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. oktober 2021 af peter lind

Brug v2 = 2as til at finde accelerationen. Brug derfter Newtons 2. lov


Svar #2
03. oktober 2021 af Idunidun (Slettet)

Tak peter lind, ville du have noget i mod at skrive hvordan du ville regne opgaven ? Tror det ville hjælpe på min forståelse, da jeg ikke for det rigtige facit. Facit skal give 0,02


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. oktober 2021 af peter lind

42 = 2*a*40

Det er så langt jeg kan komme med de data du har opgivet


Svar #4
03. oktober 2021 af Idunidun (Slettet)

#3

42 = 2*a*40

Så langt er jeg med men hvordan findes friktionskoefficienten i forhold til Newtons 2 lov så.

Jeg med på at Fxres=m*ax. 

Får bare ikke noget som ligner μ0,02.

Hvis du kunne skrive hvordan du vill komme frem til facit, ville det hjælpe meget da jeg har opgaver som ligner og det ligesom der noget jeg overser/glemmer


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. oktober 2021 af peter lind

Det skal du ikke have. Det giver den resulterende kraft. Den resulterende kraft skal findes som gnidningskraften/normakraften


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. oktober 2021 af mathon

\small \begin{array}{lllll} &&2\cdot a\cdot \Delta s=v^2-{v_o}^2\qquad v=0\\\\&& a=\frac{-\left ( 4\;\frac{m}{s} \right )^2}{2\cdot \left ( 40\;m \right )}=-0.2\;\frac{m}{s^2} \\\\ \textup{kraft-ligning:}\\&& m\cdot \left ( -0.2\;\frac{m}{s^2} \right )=-\mu\cdot m\cdot g\\\\&& \left ( -0.2\;\frac{m}{s^2} \right )=-\mu\cdot g\\\\&& \mu=\frac{0.2\;\frac{m}{s^2}}{9.82\;\frac{m}{s^2}}=0.02 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. oktober 2021 af ringstedLC

\begin{align*} v^2 &= 2\,a\,s \\ a &= \frac{v^2}{2\,s} \\ \left |\vec{F}_{gnid} \right | &= \left | \vec{F}_{1} \right |=a\cdot m \\ \mu \cdot F_{n} &= \\ \mu \cdot g\cdot m &= a\cdot m\\ \mu &= \frac{a}{g}=\frac{v^2}{2\cdot g\cdot s} \end{align*}


Svar #8
03. oktober 2021 af Idunidun (Slettet)

#6

\small \begin{array}{lllll} &&2\cdot a\cdot \Delta s=v^2-{v_o}^2\qquad v=0\\\\&& a=\frac{-\left ( 4\;\frac{m}{s} \right )^2}{2\cdot \left ( 40\;m \right )}=-0.2\;\frac{m}{s^2} \\\\ \textup{kraft-ligning:}\\&& m\cdot \left ( -0.2\;\frac{m}{s^2} \right )=-\mu\cdot m\cdot g\\\\&& \left ( -0.2\;\frac{m}{s^2} \right )=-\mu\cdot g\\\\&& \mu=\frac{0.2\;\frac{m}{s^2}}{9.82\;\frac{m}{s^2}}=0.02 \end{array}

Mange tak mathron, det hjælp på forståelsen :) 


Skriv et svar til: Find friktionskoefficient

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.