Matematik

Polynomier og ortogonale tangenter

11. oktober 2021 af stromea - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle! :)

Jeg sidder fast i opgave C (se vedhæftet). Jeg har i a'eren fundet et 3. gradspolynomie. I b'eren har jeg fundet koefficienterne hvor der er en fri parameter.

Jeg ved at når 2 tangenter er ortogonale, er deres produkt -1.

Men sidder fast i og med at jeg ikke ved hvad det ene polynomie er. Jeg har tænkt mig at bruge 3. gradspolynomiet fra a, men ellers ved jeg ikke, hvad jeg skal bruge, da løsningen i b jo har en fri parameter.

Kan nogle hjælpe?


Svar #1
12. oktober 2021 af stromea

.


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. oktober 2021 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. oktober 2021 af peter lind

Du skal finde de afledede polynomiet i a) som du  er kommet frem til

Derefter finder du de løsninger der giver k(x2 -1) Netop de løsninger har at produktetet af hældningerne er -1

NB Det giver ingen mening at sige at produktet af tangenterne er 1


Svar #4
12. oktober 2021 af stromea

Hej Peter, tusind tak for svar, men jeg forstår det altså ikke helt.. hvis du vil uddybe eller forklare det på en anden måde, ville det betyde meget!


Brugbart svar (1)

Svar #5
15. oktober 2021 af MajaXm

#4

Hej Peter, tusind tak for svar, men jeg forstår det altså ikke helt.. hvis du vil uddybe eller forklare det på en anden måde, ville det betyde meget!

Hey, jeg sidder med samme opgave og kan ikke helt finde ud af den. Så ville høre om du fandt en løsning? 


Svar #6
15. oktober 2021 af stromea

Yes, det gjorde jeg!:)


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. oktober 2021 af peter lind

#5 Jeg havde også en fejl. Hvis resultatet bliver et tredjegrads polynomium skal der gælde at koefficienten nti x3 bliver større end 0 og løsningernne til f'(x)=0 skal have dobbeltrod


Skriv et svar til: Polynomier og ortogonale tangenter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.