Matematik

Saftevands-opgave

14. oktober 2021 af Matematikpigen3 (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej SP
 

Jeg har brug for hjælp til en af mine opgaver om saftevand.

Der er denne pige der vil lave saftevand for at tage det med i skole. Hun var ret tørstig så hun drak 90% af saft blandingen. Hun lavede en ny portion saftevand. 

Jeg skal skrive den nye procentdel af saft i hendes flaske og jeg skal også opskrive det nye blandingsforhold. 

Dejligt, hvis nogen kan hjælpe. Mange tak :)


Svar #1
14. oktober 2021 af Matematikpigen3 (Slettet)

#0

Hej SP
 

Jeg har brug for hjælp til en af mine opgaver om saftevand.

Der er denne pige der vil lave saftevand for at tage det med i skole. Hun var ret tørstig så hun drak 90% af saft blandingen. Hun lavede en ny portion saftevand. 

Jeg skal skrive den nye procentdel af saft i hendes flaske og jeg skal også opskrive det nye blandingsforhold. 

Dejligt, hvis nogen kan hjælpe. Mange tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. oktober 2021 af ringstedLC

Vi kender ikke det oprindelige blandingsforhold. Vedhæft et godt billede af hele opgaven og det som du har beregnet.


Svar #3
14. oktober 2021 af Matematikpigen3 (Slettet)

#2

Vi kender ikke det oprindelige blandingsforhold. Vedhæft et godt billede af hele opgaven og det som du har beregnet.

Jeg har vedhæftet et screenshot.

Jeg har beregnet at denne pige skal have 2 liter saft ( Er ikke hel sikker)

og at der er 25% saft pigens flaske


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. oktober 2021 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. oktober 2021 af ringstedLC

Der kan kun være 0.5 l i Ibens flaske, men du behøver ikke beregne, hvor meget hun drikker.

2.2)

\begin{align*} \textup{Forholdet}\,1\!:\!4\Rightarrow 1 \,\textup{del}_\textup{\,S}+4\,\textup{dele}_\textup{\,V} &= 5 \,\textup{dele}_\textup{\,Bl.} \\ \tfrac{1}{1+4}\,\textup{S}+\tfrac{4}{1+4}\,\textup{V} &= \tfrac{5}{1+4}\,\textup{Bl.} \\ \tfrac{20\,\cdot \,1}{20\,\cdot \,5}\,\textup{S}+\tfrac{20\,\cdot \,4}{20\,\cdot \,5}\,\textup{V} &= 1\,\textup{Bl.} \\ \tfrac{20}{100}\,\textup{S}+\tfrac{80}{100}\,\textup{V} &= \tfrac{1\,\cdot\,100}{100}\%\,\textup{Bl.} \\ 20\%\,\textup{S}+80\%\,\textup{V} &= 100\%\,\textup{Bl.} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. oktober 2021 af ringstedLC

2.3)

\begin{align*} \textup{Rest\,af\,Bl.: }100\%-90\% &= 10\% \\ \textup{%\,ekstra\,saft} &= \,\textup{saft}_\%-10\%= \\ \textup{Nye\,Bl.'s\;S}_\% &= 10\%\cdot \textup{S}_\%+\textup{%\,ekstra\,saft}= \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. oktober 2021 af ringstedLC

Prøv selv at beregne det nye bl.-forhold ved at se på, hvordan det oprindelige forhold blev omregnet til procent:

\begin{align*} \textup{Forholdet}\,1\!:\!4\Rightarrow \textup{S}_\% &= \tfrac{1\,\cdot \,100}{1\,+\,4}\% \\\\ \frac{p}{100}+\frac{100-p}{100} &= 1\;,\;p=\textup{Nye\,Bl.'s\;S}_\% \\ \end{align*}

Brøkerne forkortes mest muligt.


Skriv et svar til: Saftevands-opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.